UKENS SPØRSMÅL

«Har du tenkt noe mer på navnebyttet av bloggen din?» – Jeg er enda veldig usikker, så jeg tror jeg trenger noen flere uker på å bestemme meg! Det var forresten hjelpsomt å få høre hva dere tenkte i kommentarfeltet hvor jeg spurte etter meningen deres, men jeg synes like fullt det er vanskelig å ta en endelig beslutning.

«Jeg spør deg siden du ofte har noe fornutig å komme med. Hva synes du om at alle bloggere gir ut bok for tiden?» – Ikke at man på død og liv må gjøre seg opp en mening om alt, men det er ikke akkurat til å legge skjul på at det er veldig mange bloggere som gir ut bok denne høsten. Annijor, Sophie Elise, Martinehalvs, samt Isabel Raad – og det er vel heller ikke så alt for lenge siden Pilotfrue og Mamma til Michelle gav ut bok heller? Jeg synes det er helt topp – så kult at noen tør, vil og får til. Å gi ut en bok er noe stort og jeg kan ikke annet enn å applaudere. Tror aldri jeg hadde klart det!

Det er sikkert noen som stiller seg kritiske til at såpass unge mennesker, som flere av overnevnte uten tvil er, har levd mange nok år til å skrive selvbiografi – og om det ikke er litt rart å skrive selvbiografi i relativt ung alder. Nei, det synes jeg ikke nødvendigvis det trenger å være. De fleste av oss lever svært ulike liv og har hatt helt grunnleggende ulike barndommer og utgangspunkt – noen kan derfor ha opplevd å leve et rimelig normalt liv uten at det har skjedd noen spesielle eller store hendelser når de er kommet til 50-årene, andre kan ha opplevd veldig mye allerede i 20-årene. Klart, livserfaring er det alltids mer av i 50-årene – men hva man har rukket å oppleve generelt sett trenger ikke nødvendigvis ha noen ting med alder å gjøre. Gleder meg til å lese flere av disse sterke og fine bøkene utover høsten!

«Dette er kanskje litt frekt å spørre om, så du er ikke nødt til å svare om du ikke vil det! Jeg lurer på hvordan du ligger an karaktermessig på skolen?» – Jeg føler jeg ligger greit an. Det eneste faget jeg sliter med er matte – jeg vet at jeg får ståkarakter i matte, men skal jeg holde karaktersnittet mitt så høyt som jeg ønsker er jeg nødt til å ha en karakter 3 i matte. Så for min del er det bare å stålsette seg for en del skolearbeid bestående av matte fremover! Ellers har jeg satt meg mål om å få toppkarakterer (5 eller 6) i de resterende fagene jeg har. Sånn jeg kjenner meg selv, opplever jeg at det er overkommelig. Men det kommer selvsagt ikke av seg selv, det er det ingenting som gjør!

«Hvor mange timer om dagen jobber du med skolarbeid og jobb (Bloggen)? Hvordan legger du opp dagene dine?» – Det kan være forskjellig fra dag til dag, men jeg jobber flere timer om dagen med bloggen. Med skolearbeid er det noen dager jeg bruker et par timer før jeg legger meg, men andre dager bare en halv time med at jeg leser litt om hva vi har om i de ulike fagene og prøver å sette meg inn i det vi skal lære litt om dagen etter. Jeg pleier å si at dagene mine blir til mens de går – Jeg har gjerne noen timer på skolen på starten av dagen, før jeg drar hjem og jobber, går på butikken, drar på handletur etc – før jeg eventuelt drar tilbake på skolen for en ny time og senere henter barna, lager middag, finner på noe med dem eller får besøk. Når kvelden kommer så får de kveldsmat, nattastell, barna legger seg, og jeg jobber videre med blogg og/eller skole. Jeg innser nå at det høres ut som at jeg lever verdens mest kjedelige liv, men det føler jeg ikke selv at jeg gjør altså! Noe rutinepreget og ensformig blir det selvfølgelig når jeg har “låst” meg selv med å få barn og begynne på skole, men jeg stortrives og nyter at det er en tid for alt. Plutselig flytter de ut og jeg sitter her ferdig utdannet og aner ikke hva jeg skal finne på når alle vennene mine får barn. Haha!

«Hvis du skulle fått et nytt barn, hvor lenge ville du ventet max med å bli gravid etter sistemann? Med tanke på aldersforskjell mellom søsken.» – Jeg ønsker meg ingen attpåklatt. Når jeg først har begynt med barn, frister det ikke noe særlig å begynne på nytt om 10 år. Såpass ærlig skal jeg være – selv om det ikke nødvendigvis trenger å være noen krise at man får barn med mange års mellom, så er ikke det noe jeg virkelig ønsker meg. Jeg vil at aldersforskjellen mellom barna mine max skal være 4-5 år. Kanskje det er noen av dere lesere som har fått et nytt barn ganske mange år etter de(t) første, som vil si noe om hvordan det er som kan endre synet mitt på det?

«Er kjæresten din eldre eller yngre enn deg?» – Han er eldre enn meg! Mulig det er mine egne fordommer som snakker nå, men jeg tror ikke at jeg kunne blitt sammen med noen som er yngre enn meg selv – med tanke på hvilket liv jeg lever.

«Hvordan tror du andre oppfatter deg?» – Jeg håper selvfølgelig at jeg blir oppfattet som et godt menneske og en oppegående person. Som jeg har skrevet tidligere tror jeg (nei, vet jeg) at det er lett å få feil oppfatning og førsteinntrykk av meg fordi jeg har ufrivillig “resting bitch face” som jeg har skrevet om på bloggen tidligere – altså ser jeg litt følelsesløs ut ved første øyekast på grunn av ansiktsutrykket mitt. Det er overhode ikke meningen å se kald ut når du går forbi meg, det er bare sånn jeg ser ut før du eventuelt begynner å snakke med meg.

«Skjønner at det ikke er like lett etter alle årene du har blogget, men kan du ikke fortelle oss noe som vi nesten garantert ikke vet om deg? Jeg synes slike innlegg er så spennende å lese, for noen ganger når jeg leser bloggen din savner jeg å få vite mer om deg som person!» – Okei, jeg må ærlig innrømme, jeg vet ikke 100% sikkert om jeg kan ha nevnt disse tingene en eller annen gang, men jeg tror ikke det! Jeg hater (og da mener jeg hater) listepop musikk! Når det kommer til musikk hører jeg stort sett kun på rap – det tror jeg ikke dere visste om meg. Jeg tror heller ikke at jeg har nevnt her inne at jeg mer enn gjerne spiller playstation og storkoser meg med det. Bare ikke Fifa! Og så er favorittserien min av alle serier Game Of Thrones!

«Er du fornøyd med deg selv?» – Som person er jeg absolutt fornøyd med meg selv. Utseendemessig og kroppslig er jeg ikke nødvendigvis 100% fornøyd, men har klart å akseptere hvordan jeg ser ut nå. Jeg synes det har vært vanskelig å komme dit. Tidligere når jeg har skrevet at man må bare prøve å slå seg til ro med hvordan man ser ut, var det en person som sa at det var lett for meg å være fornøyd. Den tanken forvirret meg litt, for hvem definerer hva som er pent og ikke? Jeg har aldri hatt høye tanker om mitt eget utseendet, snarere tvert i mot om jeg skal være helt ærlig. Man lurer seg selv om man alltid tenker at alle som man selv synes er pen – garantert føler seg fine, gode nok og bra nok. Jeg er på ingen måte noen ekspert (!) men jeg tror at for å klare å slå seg til ro med seg selv – så må man slutte å tro at verdien din som menneske baserer seg på utseendet ditt. Det er vanskelig i en verden som er vanvittig utseendefiksert, men jeg tror det er en god start.

Tusen takk for alle spørsmålene deres, nok en gang! Skulle gjerne svart på alle, men da hadde dette innlegget blitt voldsomt langt. Nå har jeg akkurat laget vegetarlasagne til barna, og jeg er så spent på om de liker det eller ikke! Jeg tenkte å dele oppskriften med dere om den faller i smak her hjemme, det pleier å være en grei pekepinn for meg med tanke på om oppskriften er god nok til å deles på bloggen eller ikke! Haha! Vi snakkes litt senere, håper dere likte svarene ❤️

14 kommentarer
    1. Hei,
      Jeg er mattelærer og vil bare anbefale at du prøver campus inkrement for å gjøre det enda enklere å lære.
      Selv om du har verdens beste lærer er det ofte enklere å forstå når du får det forklart på flere måter.
      Finn det kurset du går her:
      https://campus.inkrement.no/Home/Catalog
      P.S om du bruker en annen bok en de referer til her så husk at kompetansemålene er de samme 🙂

    2. Hei!
      Så bra at du setter høye krav til deg selv når det kommer til karakterer. Du kommer til å klare dette veldig bra skal du se!
      Jeg lurer litt på hvor mange barnefrie dager i mnd du har, og hvordan du «rekker» å date på disse dagene?
      Jeg er jo selv i samme situasjon, med x antall barnefrie dager, og få dager igjen til dating.
      Ser du han kun på barnefrie dager eller er han inkludert i barnas liv? Det siste trenger du absolutt ikke å svare på om det blir for personlig. Jeg har såklart ikke noe med det, annet enn at jeg er i en lignende situasjon og derfor ble nysgjerrig.

    3. Anonym: Hei! Tror du at du kan utdype hva du mener? Mener du at Jeg ikke prioriterer skolen? Med all respekt, men jeg prioriterer da vitterlig skole først? Det er ikke dermed sagt at jeg ikke kan få tid til å oppdatere bloggen også 🙂 Da må jeg bare jobbe litt ekstra hardt!

      Har for øvrig fått utelukkende toppkarakterer hittil, utenom matte – som jeg skriver om i blogginnlegget, så jeg synes jeg klarer å balansere det bra!

      Ha en fin tirsdag videre 🙂

    4. Har selv fått barn med ganske stort mellomrom. Fikk første i starten av 2008 da jeg var 18 år og andre i slutten av 2016, så altså nesten 9 år i mellom dem. Har fungert utmerket 😊 Største har vært stolt, flink og hjelpsom i forhold til minste 😊👌🏻 Du var såpass ung da du fikk første og vil jo være ganske ung og sprek fremdeles om det går 10 år i mellom.

    5. Mamma Mø: Morsomt å høre! Må være en fryd at de eldre barna kan hjelpe til med lillesøsken- regner med at det er stas for de eldre barna også.

      Det er sant! Takk for innspill 🙂

    6. Dette gav meg inntrykk av det: ”- Det kan være forskjellig fra dag til dag, men jeg jobber flere timer om dagen med bloggen. Med skolearbeid er det noen dager jeg bruker et par timer før jeg legger meg, men andre dager bare en halv time med at jeg leser litt om hva vi har om i de ulike fagene og prøver å sette meg inn i det vi skal lære litt om dagen etter.” Her skriver du at du prioriterer blogg mer enn skole. Eller mener du noe annet?

    7. Absolutt enig med anonyme her som mener du prioriterer blogg fremfor skole.
      Og du svarer med å si at du får tid til begge deler ved å jobbe hardt… Vel, hadde du fokusert litt mer på skole hadde du kanskje fått toppkarakter der også 😉

    8. Anonym: Hei hei 🙂 Jeg jobber litt med matte hver dag nå, men det er et fag jeg alltid har slitt med. Rimelig enten/eller tankegang å antyde at det at jeg ikke har topp-karakter i ett enkelt fag er ensbetydende med at jeg ikke jobber hardt nok. Det trenger da vitterlig ikke å være det? Vi har alle våre styrker og svakheter, og man kan vel trygt si at min er matte 🙂

      Jeg må selvfølgelig til en viss grad prioritere bloggen siden det er min jobb, men som dere sikkert har lagt merke til har jeg gått ned fra 2 til 1 blogginnlegg om dagen siden jeg begynte å blogge. Det er et resultat av prioriteringene mine 🙂

    9. Anonym: Skjønte det 🙂 Synes for øvrig det er litt trist å sitte med følelsen av at det jeg gjør aldri kan være bra nok.

      Prioriterer jeg bloggen (til en viss grad selvfølgelig, slik jeg gjør nå) så er det dumt.
      Gjør jeg ikke det og det er noen dager hvor jeg ikke får ut noen blogginnlegg, så får jeg høre at det er dumt. Det er ikke så lett å skulle tilfredsstille absolutt alle. Jeg får toppkarakterer i alle fag utenom ett, jeg jobber hver dag og er alene med to barn. Jeg synes jeg klarer meg kjempebra, og håper at jeg fremover klarer å øke matteforståelsen for hver uke jeg jobber med det også 🙂

    10. Vet at du aldri gidder å svare på spørsmål om dette, men jeg lurer på hvorfor du ikke kan avkrefte en gang for alle at du er sammen med Fredrik igjen hvis du ikke er det? Har full forståelse for at du vil holde kjæresten “hemmelig” en stund, men det er jo mange som mistenker at det er Fredrik. Hvorfor ikke bare avkrefte det om det ikke stemmer? Er det fordi du vil gjøre deg selv mer interessant?

    11. Anonym: Det er på absolutt ingen måte for å gjøre meg selv “mer interessant” nei. Ikke at jeg klarer å se hvordan det gjør meg mer interessant – kanskje om jeg hadde skrevet om det i tide og utide og melket det for alt det er verdt – men når jeg har skrevet to blogginnlegg om det på over en måned klarer jeg å ikke se at jeg melker det på noen måte.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg