UKENS SPØRSMÅL: NY GRAVIDITET, GÅ TIL PSYKOLOG, BLOGGERNE ++

God søndagskveld! Her kommer ukens spørsmål og svar! Jeg innser at jeg er en tidsoptimist av de få – jeg skulle liksom få postet dette blogginnlegget klokken 18.00. Jeg er så glad i å skrive disse innleggene hvor jeg leter opp spørsmål fra dere på sosiale medier fra uken som har gått, før jeg svarer på dem. Men det tar alltid mye lenger tid enn jeg tror! 

Tror du vi lesere vil få oppleve en til graviditet med deg gjennom bloggen?

– Ja ♥

Hei! Hvordan ser en dag ut for deg? Jeg tenker med både skolearbeid og barn. Selv tar jeg studiekompetanse, men på nett, samtidig som jeg har datteren min på 3,5 hjemme hver dag.

– Jeg står opp vanligvis klokken 06.00. Da ordner jeg meg, og når barna våkner steller jeg dem også – og så får de alltid en liten matbit hjemme selv om de egentlig spiser frokost fast i barnehagen. Deretter leverer jeg dem i barnehagen og så går jeg på skolen. Starter jeg litt senere, spiser vi bare en rolig frokost hjemme i stedet før jeg tar dem med til barnehagen. Hvis jeg slutter på skolen 15:30, henter jeg bare barna med en gang før vi drar på matbutikken og videre hjemover. Om jeg slutter veldig tidlig, går jeg gjerne på butikken før jeg går hjemover, hjem for å gjøre husarbeid/skolearbeid/jobb – før jeg henter dem litt senere på dagen. Ettermiddagene våre er varierte, men det finnes aldri tid til skolearbeid når barna er våkne. 

Men jeg bruker stort sett all tid etter at barna er lagt på skolearbeid, eventuelt om jeg har jobb med bloggen jeg ikke har fått gjort. Nå svarte jeg kanskje på litt mer enn hva du spurte om, men det hender at jeg sitter til langt ut på natt med skolearbeid, øving til prøver etc for å få gjort alt og for å henge med på alt. Det er seriøst aldri mangel på ting å gjøre – fordi jeg også må holde leiligheten vedlike (eller.. prøve i hvert fall! Haha!) dere som har barn vet sikkert hva jeg snakker om: Det er alltid noe å finne på. Bretting av klær, klesvask, planlegging, rydding etc. Gøy å høre at du også tar studiekompetanse nå, og ønsker deg masse lykke til videre. Dette klarer vi ♥

Hva ville du gjort annerledes ved en eventuell ny graviditet/nytt barn?

– Godt spørsmål! I ettertid har jeg faktisk tenkt på spesielt en ting: Å stresse mindre! Jeg stresset jo tidvis rundt som en gal, når jeg burde slappet av og tatt meg tid til å bare være nybakt mamma. Det er alltid lett å være etterpåklok da. Som blogger er jeg hvert fall sjeleglad jeg alltid har tatt så mange bilder av alt mulig i forbindelse med at jeg fikk barn – da snakker jeg også om alle bilder og all informasjon som aldri ble delt på bloggen. Det er så gull verdt! 

Kan du skrive om juletradisjonene du har? Og hva du skal i desember? Elsker å lese sånne innlegg!

– Det kan jeg så absolutt! Blir så glad når dere kommer med innspill til blogginnlegg dere vil se – det hjelper meg så mye når jeg skriver nye innlegg. Juletradisjonene tar jeg gjerne i et eget blogginnlegg – foreløpig har jeg planlagt noe i desember: Foreldrene mine kommer på besøk helt i starten av desember, barna og jeg skal mest sannsynlig på julemarked med storesøsteren min i Oslo noen uker inn i desember, og så er det ferdigstilling av barnerommet sammen med julegaveshopping som er ting jeg MÅ ha gjort. Haha! Gleder meg 🎅🏽

Jeg synes du virker som en av bloggerne som får mest dritt i kommentarfeltene, hvordan takler du det?

– Jeg vet ikke om jeg er en av de som får mest dritt – men det er liten tvil om at jeg har fått en del, ja. Når jeg startet med bloggen, visste jeg at jeg kom til oppleve å få en del hets og kritikk. Det var noe jeg var forberedt på. Man blir kanskje aldri helt forberedt på hvordan det blir å motta det – men jeg visste at det kunne komme til å dukke opp. Det kan fortsatt skje at jeg kan få litt vondt i magen av en og annen ille kommentar, spesielt når folk drar inn barna mine, og at jeg er en dårlig mamma. Jeg får ikke vondt i magen av de kommentarene fordi jeg ikke er trygg på meg som mor, for jeg vet jo utmerket godt at jeg er en fantastisk mor for mine barn. Det handler nok mer om at jeg synes det er vondt å tenke på at noen ser på meg som en dårlig mor, og at det har et dårlig inntrykk av meg. Med det sagt, jeg er en ydmyk person. Jeg er den første til å legge meg flat om jeg har gjort noe dumt. Jeg sier unnskyld, og lærer når jeg gjør feilsteg. Men jeg sier også i fra når jeg mener noen kritiserer meg på et urettferdig grunnlag – og er ganske direkte. Sistnevnte tror jeg har hatt innvirkning på hvor mye kritikk jeg får, men det får så være – jeg kommer aldri til å bli noen nikkedukke. Jeg synes jeg takler det bra, men for å være fullstendig ærlig med dere forstår jeg hvorfor mange bloggere går til psykolog.

Ville du takket ja om du fikk tilbud om å bli med i Bloggerne?

– Morsomt spørsmål! Vet ikke – mest sannsynlig kanskje ja?

Skal barna dine ha julekalender i år?

– Nå får jeg sikkert mammapolitiet på nakken: Men nei. Det skal de ikke. Ikke sjokolade/godteri-kalender hvert fall – folk får gjøre som de vil, men det hadde vært det minst aktuelle her i hus. Når det er snakk om pakkekalender hadde det sikkert vært utrolig gøy å holde på med – men da ville jeg jo bare kjøpt småting for å kjøpe noe. Med tanke på at de har det de trenger, og alt for mye leker.. Haha. Jeg synes også at det hele blir en skikkelig bruk-og-kast fest. Det ender jo bare opp med å bli småleker som blir brukt i et par dager før de havner nederst i lekekassa og omsider blir kasta. Vi får se til neste år, i år blir det julefortellinger hver dag som julekalender for de små.

Hvor kjøper du interiør og barnemøbler til rommet til barna dine? Jeg holder med på med å innrede barnerom selv til babyen min som kommer på nyåret.

– Åh! Så koselig. Jeg kjøper på ulike steder – Jollyroom, babyshop, barnas hus, KID – og en del på Etsy.com – faktisk! Veldig mye fint der. Der kan man også få kjøpt en del barnerelatert såkalt personalized – med barnas egne navn etc. Det synes jeg er ekstra koselig. Kos deg med baby når den tid kommer, og tiden i forkant nå (Og sov så mye du kan!) ♥

Kan du lage en vegansk mat guide med hvilke produkter du bruker i matlaging?

– Det har jeg allerede gjort – blogginnlegget finner du ved å trykke HER.

Har du hatt noen andre jobber enn jobben din nå som blogger?

– Haha, nei – det har jeg aldri hatt, jeg har kun jobbet som blogger!

Guttene sovnet på sofaen tidligere i kveld – så det tolker jeg som at de var slitne etter helgen og klare for å sove, slik at de er opplagte til den nye uken som kommer. De holdt til og med hender når de hadde sovnet i sofaen! Så søte, hjelpes meg. Nå skal jeg lage meg pasta, se på film på Netflix, og glede meg til ny skoleuke. Vi snakkes snart, ha en fin søndag videre!

18 kommentarer
    1. Nei vet du hva. De som påstår du er en dårlig mamma de skriver det enten for å såre deg eller fordi de ikke har barn selv (de er som regel de som vet best og mest om barneoppdragelse – av andres barn selvsagt) og ikke har peiling. Du er en flink mamma, steller og duller og gjør alt for at barna dine skal ha det best mulig.
      Sånne kommentarer skal du bare le høyt av og tenke på at det er enkle mennesker som skriver sånt. Selvsagt gjør du, som alle oss andre mødre, små “feil” innimellom, men det er for søren det vi lærer av.
      Hvorfor ikke tenke litt annerledes når det gleder adventskalender? Lage lapper med hva dere kan gjøre av forberedelser til jul? For eksempel sette fram adventstaken og henge opp stjerne. Bake/pynte pepperkake(hus), lage julepynt, kjøpe krus som guttene kan male på og gi i julegave (jeg blir alltid glad når jeg får sånt), kanskje ta de med og kjøpe og legge under juletre på et hotell/kjøpesenter til andre barn, gå på julegrantenning, lese juleeventyr. Det er tusenvis av ideer, det trenger ikke koste mye annet enn litt innsats. Sånn var mine barn sin adventskalender, de minnes det fortsatt med glede.

    2. Anonym: Tusen takk for fine ord og støtte! Setter pris på det.

      Og takk for mange gode tips til en annen type julekalender! Jeg noterer meg dette, for det virker som en veldig fin og meningsfull julekalender 🙂 Kan forstå hvorfor barna dine minnes den med glede

    3. Skulle til å komme med tips om aktivitets-julekalender, men ser at ei allerede har gjort det:) har selv brukt det til min datter og det var veldig stas:) alt fra “i dag skal vi male i snøen/på snefigurer”(ekstremt populært), tampen brenner/skattejakt i hagen etter feks en liten sølvpapirpakke med mandler og rosiner, pepperkakebaking, enkelt juleverksted med dorullnisser, ansiktsmaling, film og popcorn hjemme, eller ting de alltids trenger som feks en (kul) truse eller tannbørste:) veldig koselig for oss store også:)

    4. Er veldig enig med deg ang. å droppe pakkekalender, Jessica. Jeg har også to gutter (6 og 3 år), og de årene de har fått pakkekalender har tingene blitt uinteressante stort sett etter et par dager 🙁 Mye bedre å ta en historie/ forteller-kalender dom du planlegger i år. Du er forresten kjempeflink og ambisiøs som fullfører videregående som tobarnsmor. Det står stor respekt av det 🙂

    5. Marianne: Ja, det er akkurat det jeg kunne tenke meg at kom til å skje her selv – og det er jo så lite vits 🙂 Helt enig!

      Så hyggelig å høre Marianne – takk skal du ha 🙂

    6. Hvor får du disse spørsmålene? Kan aldri huske å ha lest noen av de noe sted…virker som du lager de selv, ut i fra hva du ønsker å skrive om…
      Og enda en graviditet på bloggen? Det er vel det “friåret” du snakker om at du skal ta etter videregående? Synes det er meget spesielt at du ikke velger å sikre deg og barna fremtid på en mye mer fornuftig måte? Enda et barn før verken utdannelse, jobb, eller et solid forhold (bevist gjennom FLERE år) i bunnen? Nei, du har ikke sagt at du planlegger et barn innen to år, men på det du har skrevet så virker det som du ikke ønsker stor aldersforskjell på barna dine. Det mener jeg er veldig egoistisk. En trygg fremtid hvor du og barnefar har etablert dere med kanskje ekteskap, huskjøp, osv, burde ikke det telle mer enn den alderforskjellen? Du kan vente 10 år, og fremdeles være ung mor! Merkelig hvordan verden har blitt…før var det viktig å ha en solid fundament i bunnen, være ferdig med høyere utdanning og være i fast jobb, mens nå formerer man seg over en lav sko, uten å i det hele tatt tenke 1 år frem i tid. Virker som du mangler kloke mennesker i livet ditt, som kan gi deg gode råd og som har levd lenge nok til å snakke av erfaring. Synd, for taperene det blir barna dine.

    7. edna: Hei Edna 🙂

      Eeh? Haha, jeg får ikke kun spørsmål her på bloggen. Faktisk er det her inne jeg får færrest. Jeg får spørsmål på Facebook-siden til bloggen, på Instagram meldinger, på mail, masse på Snapchat (@Mammasom16) og til og med også på min private Facebook. Når flere spør om de samme tingene tar jeg derfor med spørsmålene på denne spalten, selv om spørsmålene ikke nødvendigvis er stilt her inne på bloggen, slik at leserne mine kan få svar på det de lurer på. Jeg er riktig nok ganske flink til å svare på Snapchat, men så er det også der inne jeg får flest spørsmål – så å svare alle er ikke så enkelt. Om du ønsker at jeg skal begynne å ta screenshot av spørsmålene og på den måten bevise at det ikke er meg som dikter opp spørsmål til ukens-spørsmål (Noe så sykt å antyde???) så kan jeg gjerne begynne med det altså 🙂

      “nå formerer man seg over en lav sko” for en hinsides ting å skrive til et annet menneske. Hvor godt tror du egentlig du kjenner meg? Det er litt morsomt hvordan enkelte blogglesere tror at meningen deres er ønsket til en hver tid, på absolutt alle valg bloggeier (i dette tilfellet meg) tar. Jeg har ikke bedt om noens mening om når jeg eventuelt skal få barn.

      Og ganske rart å ta så på vei av at jeg svarer ja på spørsmålet om jeg tror bloggleserne mine vil kunne få med seg et eventuelt nytt svangerskap en gang her på bloggen. Det blir ikke en gang sagt noe om når – så for alt du vet kan det være snakk om 5 år frem i tid. Er så fint å kunne spørre før man antar, si.

      Hva mener du egentlig når du skriver at barna mine blir taperne? På hvilket grunnlag mener du at du kan si det? Fordi jeg ikke har gått ut med at jeg kommer til å vente 10 år med å få mitt neste barn – fordi du, en vilt fremmed, mener at det er best for meg og min familie?

    8. En fantastisk pakkekalender som også er gratis (sett bort fra gavepapir å pakke inn med) er bøker lånt på biblioteket. Da får barna lest spennende bøker som ikke bare blir stående på hylla om et par år. Og om det skulle vært et par bøker fra kalenderen som er midt i blinken, så kan man kjøpe de i etterkant om de er savnet etter at de er levert tilbake på biblioteket. Vet ihvertfall at jeg kommer til å vente noen år med noe julekalender den dagen jeg får barn selv

    9. Man kan lage en kombinasjon sv både aktiviteter og gaver. F.eks bakkng, svømmehall, pynting, god frokost/middag under bordet. Man kan ha praktiske ting i gavene (sokker, boksere, tannbørste etc). Og heller supplere med noen ordentlige ting innimellom. Kan dele opp duplo eller puslespill i mange luker. Vi gir ikke godteri, men vår elsker nøtter (passer ikke for de yngste mtp kvelning) så får det på noen av lukene i helgen. Kan blande de ulike tingene, må ikke ha bare en ting. Ellers finnes det Sing Sang kort med 24 julesanger, det er kos om man liker sang. Vår fikk den i julegave i fjor, så skal testes i år ved siden av 🙂

    10. Ærlig talt Edna
      Fy så stygg du er i din kommentar. Formerer seg over en lav sko? Hun har så langt bare to barn, kanskje hun vurderer å få to til etter utdannelsen? Personlig synes jeg det er fint at noen får flere barn enn normalen, noen må ta seg av oss når vi blir gamle.
      Det høres ut på deg som om hvis man ikke har utdannelse så er det helt krise. Vet du hvem man er mest avhengig av? Som stopper hele landet om de går til streik? Jo det er renholdspersonalet det. Om ikke skoler, barnehager, sykehus, sykehjem, butikker, osv, blir vasket, da stenges de fort ned. Tenk det. Og søppelkjørere, tenk om de ikke hentet og fjernet søppel, det skulle fort bli invasjon av mus og rotter da.
      Selvsagt er det bra med utdannelse, men man overleverer uten også. Og barna taper da ikke noe på det, de får både mat og klær og hva de ellers skulle trenge. Om lønna ikke er så stor så har de heller ikke studielån på mange hundre tusen å betjene. Sånn. Ferdig snakka.
      Og jeg er en av de som ikke alltid forsvarer Jessica, hun får kritkk og av meg, når det er på sin plass. Men slik unødig, sårende dritt slenger jeg ikke om meg med, da blir jeg bare like svart i munnen som du Edna er.

    11. Ikke vondt ment i det hele tatt, men akkurat sånne bilder som det øverste i dette innlegget har veldig mange advart foreldre mot å publisere. Grunnen er at de er veldig enkle å manipulere, og det gjør meg kvalm bare å skrive dette.
      Som sagt; ikke ment som kritikk, men jeg vet har akkurat lest en fæl artikkel om akkurat dette emnet, så jeg ville gi deg beskjed om det. Takk!

    12. Mona B.: Så fint du sier i fra! Det har ikke jeg fått med meg, og har lyst til å lese artikkelen selv for å se hvilke bilder jeg skal unngå i fremtiden. Kunne du lagt den ut her i kommentarfeltet?

      Skal fjerne bildet nå 🙂

    13. julekalender velger man jo selv som du sier , min gutt får pakkekalender og gjort det siden han var nesten 2 og nå er han nesten 6, tenker at hvis man kjøper noe barna er intressert i, så mister de ikke intressen, min mistet ikke intressen for gavene han fikk fra han var nesten 2,3 og 4 før nå i høst, det var kaptein sabeltann, når han var nesten 5 fikk han en del aktivitetsbøker og skrivesaker, han har vert intressert i og skrive siden han bare var 4 og er forsatt intressert i de

    14. Ikke kast leker da! Det fins fortsatt foreldre med barn som ikke har råd til leker, her i norge også. Mange organisasjoner tar i mot.
      Tøft med den vegnske listen, det skal jeg sjekke ut 🙂
      Hva synes kjæresten din om vegansk livsstil da?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg