JEG VELGER Å VÆRE ÆRLIG

Jeg regner nesten med at de aller fleste av mine faste lesere har fått med seg det siste blogginnlegget mitt om at jeg hadde fjernet silikon fordi jeg opplevde sjeldne, smertefulle komplikasjoner som skapte stor bekymring hos meg. I og med at blogginnlegget er et av 2019 sitt mest leste på min blogg. Du finner det HER.

For dere som ikke har lest innlegget, eller som har fått med dere hele historien – så skal jeg gi dere en kjapp oppsummering her: Da jeg var 19 år la jeg inn brystimplantater. Jeg gikk til en av de fremste kirurgene i Norge, og betalte mye ekstra bare for det – kun for å være sikker på at alt skulle gå bra. Bare så det er helt klart: Jeg har utelukkende kun gode ord å si om klinikken jeg valgte og kirurgen min, for det er ikke det dette handler om. Det handler om at man uansett aldri har noen garanti for at en kosmetisk operasjon går riktig vei. For min del ble det sjeldne komplikasjoner, smerter og bekymringer som ble resultatet. Noe jeg rett og slett ikke ønsker noen å gå gjennom, og som er hele grunnen til at jeg delte min opplevelse og historie.

Etter den første operasjonen fikk jeg relativt raskt beskjed om at jeg måtte operere på nytt. To ganger. Det var jeg helt nødt til på grunn av helserisiko. Hadde rett og slett ikke et valg. Og jeg opererte da ut silikonen i november 2019, det gikk heller ikke helt som planlagt da det ikke var noen enkel operasjon å gjennomføre for kirurgen min. Kort fortalt: Det oppsto også komplikasjoner under operasjonen jeg hadde da jeg skulle fjerne brystimplantatene, ingenting alvorlig, men det endte opp med at jeg lå dobbelt så lenge i narkose som de trodde jeg kom til å gjøre. Jeg kastet opp 7 ganger bare første kvelden etter sist operasjon, hadde store smerter (men fikk ikke ned smertestillende, ei heller kvalmestillende) Deretter lå jeg på sofaen i fire dager på rad. Du skal virkelig ikke undervurdere hvor mye et slikt inngrep tar på kropp og sinn.

Jeg har fått så mye ros for åpenheten og blogginnlegget mitt, og dere aner ikke hvor mye det betyr. Å åpne seg på den måten for mange tusen mennesker og dele historien har ikke vært lett i det hele tatt. Jeg trodde kommentarfeltet kom til å se ut som tredje verdenskrig, men tvert i mot ble jeg møtt på en så utrolig fin måte av dere som har lest blogginnlegget.

I likhet med forrige blogginnlegget er ikke dette et blogginnlegg hvor jeg søker sympati, men hvor jeg vil opplyse og dele min erfaring – i kontrast til bloggere og influencere som mer enn gjerne fronter sine inngrep – og glemmer å si noe om hvilke ulemper som kan følge med slike operasjoner. Kanskje spesielt fordi det nå i skrivende stund finnes influencere som har konkurranser hvor de deler ut en valgfri plastisk operasjon. Den premien kan brått bli et jævla mareritt, og det burde noen si noe om. Derfor gjør jeg det. Det burde ikke vært lov å ha slike konkurranser!

I etterkant har jeg fått spørsmål om hva jeg skal gjøre videre? Nå gjenstår det en operasjon som må gjøres i år, og jeg kommer aldri i verden til å legge inn ny silikon. Siden jeg uansett må gjennom en operasjon til, ønsker jeg heller å være helt flatbrystet resten av livet, enn å risikere å måtte gjennom noe slikt en gang til. Kommer også til å ha arr på brystene mine resten av livet, og det er ingenting jeg kan gjøre med det annet enn å akseptere det.

Jeg hadde store bryster fra naturens side før jeg i det hele tatt ble gravid – det var en stor grunn til at jeg i det hele tatt opererte i første omgang, fordi jeg mistet de store brystene mine etter graviditetene med barna mine. Jeg ville føle meg mer som meg selv igjen. Nå er jeg kommet dit at jeg aksepterer at enkelte ting endrer seg, og da vil jeg faktisk heller være flatbrystet resten av livet om alternativet er å legge inn ny silikon uten garanti for at det vil gå bra. Så gjennomfør gjerne en slik operasjon. Men vit også hva du potensielt velger. Et smertehelvete, komplikasjoner, nye operasjoner, store kostnader.

For en garanti for at det går bra kan du nemlig aldri få.

Tusen takk for at dere leser. ♥

3 kommentarer
    1. Skjønner om du ikke vil svare, men spør for det. Må du betale for de ekstra operasjonene? Eller dekkes de av klinikken/forsikring/det offentlige? Bare lurer på hvordan systemet er. Hvor ligger ansvaret når komplikasjoner oppstår? Er ikke uvesentlig oppi det hele det heller.

      Synes du er moden og reflektert som er så åpen om dette! Er noen år eldre enn deg, men beundrer hvor mye bra du får til med barna, familien og skolen!! Ønsker deg alt godt 😄

      1. Forrige operasjon (hvor de i hovedsak fjernet brystinnleggene, men også en del annet innvendig) fikk jeg gratis. Alle kontroller og slikt i forbindelse med komplikasjonene har jeg også fått gratis. Neste operasjon må jeg for øvrig betale for selv (regner med at den kommer på sånn 40 000,-) fordi komplikasjonene er så sjeldne at de ikke er oppført i kontraktene jeg har med klinikken. Alt annet av de mer “kjente” komplikasjonene (som for eksempel rippling, hard kapsling osv) ville jeg fått dekket. Så ansvaret er på klinikken ved de mer vanlige komplikasjonene, men er du litt uheldig, så må du dekke selv. Nå sliter jeg jo ikke med komplikasjonene lenger etter at implantatene er ute, men jeg må jo fremdeles operere en gang til for å ordne opp i det siste..

        Tusen takk for veldig fine ord! Det var utrolig hyggelig av deg:-)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg