OPPSKRIFT: VERDENS BESTE ISKAFFE

Hei alle sammen ♥

Håper dere har hatt en fin helg! Jeg har jobbet denne helgen, så guttene har fått tilbrakt tid med besteforeldre. Hadde også en siste skolevurdering (før jul) i norsk skriftlig før helgen, så mangler kun en vurdering i historie muntlig som jeg skal ha denne uken, deretter er det ikke flere vurderinger før etter jul. Veldig deilig å tenke på! Planen for denne uken er å lese til historievurdering, handle julegaver med 5-åring (som selvsagt er veldig stas) og dra på en liten shoppingtur med bestemor, samt få jogget hvert fall tre ganger i løpet av uken. Nå er det jo en måned til jul, og jeg vil ikke løpe rundt som en gal på lille julaften for å kjøpe de siste julegavene – derfor blir det en del forberedelser og handel i løpet av denne uken. Det sier jeg hvert år, selv om det ender med at jeg kjøper de siste lille julaften hvert år, men i år akter jeg faktisk å holde ord. Haha.

I dag tenkte jeg å dele oppskriften på iskaffen min jeg lager hjemme! Denne lagde jeg hver eneste dag i sommer, nå går det mye i kakao på grunn av det kalde været – men jeg synes fremdeles at det er lite som slår skikkelig god iskaffe ♥

  • 1-2 Espresso shots (jeg pleier å bruke noe søtning i disse, men gjerne uten hvitt sukker)
  • 3-4 dl Vaniljesoyamelk (Coop Extra har en økologisk versjon som er veldig god!) mandemelk eller vanlig soyamelk. Jeg nevner ikke havremelk fordi jeg personlig ikke foretrekker det i kalde drikker.
  • En god neve isbiter

Dette er basisoppskriften min, veldig enkelt, og godt. Jeg holder tilbake på sukkerholdige søtninger og den slags i hverdagen da det fort blir veldig usunt om man skal drikke det hver dag: Og når jeg periodevis drikker iskaffe, drikker jeg det hver eneste dag. Da er det viktig for meg at det er sunt, i hvert fall ikke usunt. Forresten: De aller fleste soyamelk og mandelmelk er tilsatt B12 og D- vitamin!

Dersom det er helg eller ferie, lager jeg gjerne hjemmelaget frappe! Oppskriften min på frappe med smak av salt karamell finner du HER 

Håper dere får en fin start på den nnye uken!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg