DET ER SÅ URETTFERDIG

Jeg får ofte meldinger fra leserne mine, og det setter jeg bare så stor pris på, noe jeg håper dere vet. Bare det at noen ønsker å bruke litt av sin tid i hverdagen og ellers på å skrive noe personlig til meg, det gjør meg så fryktelig glad og jeg gjør virkelig så godt jeg kan for å svare alle sammen.

Men jeg har kjent på mye annet enn glede også når jeg har lest meldinger. Av og til blir jeg skikkelig rørt, andre ganger blir jeg trist, stolt, og andre ganger får jeg en skikkelig “wake up call” hvor jeg forstår hvor heldig jeg er. Og at jeg aldri må ta noe for gitt.

For når jeg får meldinger fra noen som forteller sin historie, etter de har rost meg opp i skyene, om hvordan de har slitt med å bli gravide i årevis og mistet utallige ganger, og at de enda ikke er gravide i voksen alder nå – Og jeg sitter på andre siden av skjermen og leser dette, og vet godt med meg selv at jeg har blitt gravid på prevensjon ikke bare en, men to ganger – da kjenner jeg virkelig på kontrastene i livet. Livet er så forbanna urettferdig, og selv om jeg vet det, og selv om jeg har visst i lang tid hvor urettferdig livet kan være, så blir det aldri greit.

Man får bare ikke gjort noe med det.

Jeg har vært åpen med dere om at jeg aldri hadde valgt å bli gravid nå. Men det sier jo egentlig seg selv når jeg brukte prevensjon, man bruker jo ikke prevensjon fordi man ønsker å bli gravid. Men når vi er kommet dit vi er kommet i svangerskapet og vi vet at det kommer en liten til, så er det jo det vi er innstilte på og vi gleder oss jo like mye som vi gjorde med Leo når alt hadde roet seg og vi visste at beslutningen hadde blitt tatt. Et hvert barn er et mirakel og når alt kommer til alt så føler jeg meg heldig som får enda et lite herlig barn i familien vår. 

Og jeg skulle selvfølgelig ønske at alle var like heldige som meg og at alle fikk bli gravide akkurat når de ønsket det, for det er ikke noe man skal ta for gitt når man vet at det sitter så mange på sidelinjen som ikke blir gravide uansett hvor mye de vil. ♥

DENNE UKENS..

BILDE:

Dette jeg tok i dag tidlig når jeg hadde våknet! Plutselig så man ganske tydelig babykulen. Morsomt å se! Spesielt med tanke på hvor liten den er nå og hvor stor den kommer til å bli!

Og ja, selvfølgelig har jeg på meg undertøy – men det ville jeg jo naturligvis ikke ha med på bildet, og magen skulle jo være i fokus 🙂 Ville bare si i fra siden jeg så selv at det kanskje ikke ser ut som jeg har på meg noe, haha!

UKENS HØYDEPUNKT:

Foruten at jeg gikk inn i svangerskapsuke 14 denne uken, var det et stort høydepunkt å dra på prøveinnspilling! Moren min, søsteren min, Leo og jeg dro ut etterpå for å spise på Døgnvill, og der tegnet Leo sin aller første tegning! Så flink som han er!

CRAVINGS:

Har hatt skikkelig lyst på te hele uken, men har selvfølgelig begrenset det med tanke på innholdet av koffein. Favorittene er forest fruit og vanlig grønn te med litt sukker og sitron eller lime.

UKENS MEST LESTE BLOGGINNLEGG:

Fredrik sitt gjesteinnlegg som han skrev i går var nok ukens mest leste blogginnlegg! Et utrolig fint blogginnlegg han skrev, anbefaler dere å lese det! Les det ved å klikke HER.

Fredrik er den beste pappaen Leo kunne ha fått, og jeg er så heldig som har han i livet mitt!

Ønsker dere en fin søndagskveld! Ny uke i morgen, og jeg skal på kontroll hos jordmoren min. Gleder meg!

GJESTEINNLEGG AV FREDRIK

Hei, en stund siden sist jeg skrev noe her. Har ikke tenkt til å komme med noe store greier, bare en liten oppdatering på hva som skjer.

Har både hørt og lest at mange tror at Jessica kun beholdt barnet for å holde på meg. Det er ikke akkurat helt riktig, hahaha. Det at Jessica ble gravid var ingen ønskesituasjon for oss nå ass. Igjen så beskyttet vi oss og vi, eller jeg hvert fall hadde begynt å tenke fremover. Men ting går ikke akkurat alltid som man håper, og livet har en tendens til å ta en annen vending enn det man ser for seg.

Jessica sitt store ønske var ikke akkurat å få baby nummer to nå, men hun hadde enda mindre lyst til å ta abort. Og jeg som også er ansvarlig for det som har skjedd, og må bare stille opp.

Det at hun har valgt å beholde det, gjør ikke at jeg blir tvunget til å bli. Jeg hadde blitt igjen uansett. Grunnen er ganske enkel. :

Jeg elsker henne.

Håper dere alle har en fin lørdag. <3

DET ER SÅ VONDT..

Nå er det en stund siden dere har hørt fra meg, men vi har akkurat kommet inn døren etter et kjempekoselig besøk hos mormoren og morfaren til Fredrik, det vil si oldemoren og oldefaren til Leo! Herlig med en tur ut og samtidig få besøkt familie, Leo koser seg sånn når vi er på besøk også, så det er midt i blinken for oss alle.

Jeg har slitt veldig den siste uken med fryktelig vondt i keisersnitt-arret mitt. Hvilket egentlig ikke er så fryktelig rart, ettersom jeg faktisk ble gravid før Leo i det hele tatt var 10 måneder gammel. Det river og sliter veldig i arret, og igjen føler jeg meg veldig begrenset. Kan ikke løfte så tungt og må være forsiktig med hvor fort jeg reiser meg og så videre. Det er en fryktelig stor ulempe og egentlig et ganske stort hinder for tiden, ettersom det i tillegg blir så vondt – så blir det verre må jeg få det sjekket for å se at alt faktisk er helt bra.

Jeg er ingen lege og vet ikke med sikkerhet, men slik jeg har forstått det er det anbefalt å vente 2 år før man går på nestemann etter et keisersnitt (Jeg tror anbefalingene er litt forskjellig fra sykehus til sykehus) men det er i hvert fall det jeg har fått beskjed om. Og da er det jo i grunn ikke så rart at det gjør så vondt som det gjør. De har jo faktisk skåret opp helt inn til livmoren for å hente ut Leo når han skulle komme til verden, så det er klart jeg vil kjenne det når livmoren begynner å vokse så mye som den gjør nå og i tiden fremover – spesielt når det er såpass “kort” tid siden snittet.

Fredrik er veldig forståelsesfull og hjelper meg så godt han kan. I går fikk jeg gå tidlig i seng siden det ble veldig ille, og han tok seg av lillegutt slik at jeg fikk roet ned og slappet helt av. Snille kjæresten min ♥


Jeg “angrer” ikke på at det ble keisersnitt med Leo (misforstå meg rett, man kan jo ikke velge KS sånn sett), men det handler jo mest om det psykiske. Kjedelig er det jo uansett at det skal prege hverdagen min slik i ettertid!

God klem

DET VAR IKKE DETTE JEG SÅ FOR MEG –

Da jeg var yngre lurte jeg alltid på hvordan livet mitt skulle se ut når jeg kom til denne alderen jeg er i nå.

Hva kom jeg til å drive med? Kom jeg til å ha kjæreste? Kom jeg fortsatt til å bo hjemme på jenterommet? Kom jeg til å være i gang med å planlegge russetiden? Hvem kom til å være min nærmeste venninne?

Ingen av alternativene fra scenarioer jeg så for meg i hodet mitt var noen gang “Boende i Larvik med to barn og en samboer. En baby i magen og en ettåring”

Det er mye man kan styre i løpet av livet sitt. Mange muligheter man kan velge å ta eller ikke ta, som alle er med på å forme livet ditt sammen med en hel haug av tilfeldigheter. Godt er det at man ikke har styring på alt.

Jeg liker å tro på skjebnen. At alt skjer for en grunn og at det er en plan for oss alle og hele den pakka der. Jeg skriver at jeg liker å tro det, fordi jeg egentlig ikke vet. 

Jeg kunne ha valgt å ta abort når jeg ble gravid første gang, og vipps! Så hadde livet mitt garantert sett veldig annerledes ut enn det gjør i dag. Men likevel er det langt fra alt man kan styre. Noen ting skjer bare, og så blir det som det blir. Akkurat som at det “bare skjedde” at jeg var pålogget på Facebook i de to minuttene Fredrik facerapet kusina mi han gikk i klasse med, slik at vi begynte å snakke sammen og ha kontakt gjennom hennes profil akkurat da. Ene og alene på grunn av at jeg satt på mobilen min akkurat da, i akkurat de to minuttene – Og hadde jeg bare ventet to minutter til, så er det ikke sikkert Fredrik og jeg noen gang ville fått kontakt.

Skummelt? Ja, kanskje litt. Når man tenker sånn og innser at det er sånn livet utarter seg, så blir i hvert fall jeg litt redd for alle mulighetene jeg kanskje har gått glipp av. Alle de gangene jeg ikke har fått dratt på ting jeg egentlig skulle dra på, fordi noe kom i veien. Og for ikke å glemme alle de gangene jeg ikke har vært pålogget på Facebook når jeg egentlig tenkte at jeg skulle, siden alt fra kjempestore til så små ting som å være pålogget på diverse sosiale medier tydeligvis kan utgjøre en så stor forskjell. Man vet jo aldri hvilke muligheter som egentlig kan være med på å endre livet ditt for alltid. 

En ting skal i hvert fall være helt sikkert: Livet mitt har blitt alt annet enn hva jeg så for meg.

Men at ting ikke alltid blir som man tror trenger absolutt ikke være noe negativt. Noen ganger kanskje snarere tvert i mot ♥

DE FØRSTE SPARKENE

Nå har vi veldig snart kommet til det tidspunktet hvor jeg kjente de første sparkene i sist svangerskap!  Det er så morsomt å tenke på, og jeg gleder meg sånn til å kjenne de første bevegelsene. Jeg ligger hver kveld og kjenner etter, men kjenner ingenting foreløpig! Og dere kjenner jo meg som blir dødsens utålmodig og nesten litt bekymret. Jeg husker sist svangerskap på denne tiden når jeg hadde begynt å kjenne det, og så kunne man jo ikke kjenne noe fra utsiden av magen enda, så jeg ble så irritert fordi jeg ønsket så veldig at Fredrik også skulle kjenne det. Det gjorde han jo etterhvert også, en herlig følelse!

Det er nok sparkene og bevegelsene jeg har savnet mest fra jeg gikk gravid sist, det er så merkelig, fantastisk, koselig og rart på samme tid. Litt sånn Alien-aktig, i mangel på et bedre ord. Det er i grunn så utrolig rart at man kan skape et eget lite menneske og at man går med det i magen sin i 9 måneder før det kommer til verden. Og at man underveis kan kjenne at den beveger seg og at den lille babyen blir større og større for hver uke som går. 

Det er et privilegium å ha muligheten til å gå gravid og å sette et nytt barn til verden, og jeg er heldig som er en av dem som får oppleve det! 

JEG TRENGER EN PAUSE!

Gud, SÅ sliten som jeg er i dag! Hodet mitt verker etter alt for lite søvn og garantert også på grunn av at jeg har behov for mer søvn nå som jeg er gravid. Trøtt konstant, og trøtt uansett hvor mye eller lite jeg har sovet. Jeg har vondt i bekkenet og løper etter lillegutt dagen lang. Jeg er så trøtt at jeg er sikker på at jeg kunne sovet hele helgen!

Men det kan jeg jo i hvert fall ikke. Lillegutt trenger meg og jeg må bare få prøvd å få tatt meg en pause mellom slagene. Det trenger jeg sårt! Bare ligge og slappe av, uten å tenke på husarbeid og jobb. Jeg merker at formen min er redusert nå, jeg har tatt på meg alt for mye den siste tiden og det merkes godt.


Det er så godt å ha Fredrik oppe i dette, aner ikke hva jeg skulle gjort om jeg var alene med Leo og gravid på ny med nummer to. Evig takknemlig for at jeg har den snille kjæresten min når jeg merker at kroppen trenger en pause.

Det blir så godt med helg nå, som dere ser er Leo sliten etter uken han også! Det blir godt med pausen fra hverdagen, den trenger jeg! Og ikke minst det å ha begge guttene hjemme med meg ♥ Ha en fantastisk helg, alle lesere!

DETTE GLEDER JEG MEG TIL…

14 dager igjen til privat ultralyd ♥

Omtrent 32 dager igjen til ordinær ultralyd ♥

184 dager igjen til termindatoen ♥

63 dager igjen til sommerferien ♥

53 dager igjen til bursdagen min ♥

153 dager til jeg er høygravid ♥

253 dager igjen til den første julen vår med to barn ♥

Nå som jeg er så trøtt og sliten om dagen, er det utrolig godt å sette seg ned for å se på alt det fine man har i vente. Jeg teller ned!

JEG ER SÅ SPENT!

Hei dere!

Nå sitter vi trygt plassert i setene våre på toget hjem til Larvik, og vi har hatt en innholdsrik dag i Oslo med god mat og prøveinnspillingen som jeg snakket om i går. Jeg føler selv at det gikk veldig bra i dag på prøveinnspillingen, så det er jo bare positivt! Men man vet jo aldri, jeg får bare vente spent på svar som kommer i mai ♥ Får krysse fingrene frem til det!

Leo har vært verdens blideste gutt i hele dag, så det har vært en superkoselig tur for oss begge! 

Men nå kjenner jeg at det likevel blir veldig godt å komme hjem til Fredrik, og for Leo å komme hjem til pappaen sin, for jeg merker at han savner ham fælt nå ♥

SPØRSMÅL OG SVAR

Hvilken vogn skal dere ha til babyen?

– Jeg er litt usikker, men jeg tror det blir en ny Emmaljunga! Har sett på silver cross elegance og kensington også. Noen av dere kom med tips til søskenvogn, men vi ser her at det mest sannsynlig ikke blir nødvendig.  Og hvis det mot formodning blir det, så får vi jo bare kjøpe en! Leo skal jo i barnehagen fra før babyen kommer og da både henter og leverer Fredrik han i barnehagen, og hvis jeg noen gang må hente selv fordi Fredrik ikke har mulighet, så har vi en veldig god bæresele som jeg kan bruke!

Bilder hentet her og her.

Skulle Fredrik vært russ i år? Synes han det er kjipt å ikke få vært russ?

– Ja, det skulle han. Han synes jo kanskje det er litt kjipt, men det er flere av vennene hans (uten barn, vel og merke) som ikke er russ så da er han hvert fall ikke alene. Jeg tilbød meg å finansiere russetiden for han, men han takket nei fordi han heller vil være hjemme med Leo og meg. Så da er det jo greit 🙂

Skal dere på ferie til sommeren?

– Vet dere, jeg har så utrolig lyst til å dra på ferie til sommeren, en siste ferie som familie før babyen kommer. Men Fredrik skulle bruke ferieukene sine i sommer på en tur til Miami i USA med familien sin, og resten skal gå til juleferien, så da blir det ingen familieferie dessverre. Så nei, vi skal ikke det! Men Leo og jeg finner sikkert på noe gøy her i Larvik så lenge.

Har dere kjøpt leilighet? Hvor stor er leiligheten dere bor i?

– Nei, vi har ikke kjøpt – vi sparer til egenkapital! Vi har en veldig pålitelig og snill huseier som jeg vet aldri ville kommet meg sjokkbeskjed over natta om at han skulle selge, så vi føler oss veldig trygge på at vi blir boende her til vi har fått spart opp nok!

Leiligheten vår er 120 kvadratmeter, nyoppusset og fantastisk fin. Vi har i tillegg en stor hage med kirsebærtrær, bringebærbusker, og et område hvor vi skal ordne med grill og utemøbler.

Når skal du begynne å kjøpe alt babyutstyret?

– Vi tar litt av gangen og kommer ikke til å kjøpe alt på en gang, men jeg kommer til å dele det med dere når jeg kjøper noe nytt!


Dette er noen av spørsmålene som faktisk ikke kom inn på spørsmålsrunden, men som jeg har fått en del på mail og meldinger som jeg tenkte å svare på sånn utenom, når jeg likevel ville skrive litt mer til dere i dag! 

Og så må jeg bare spørre dere, vil dere ha svarene på spørsmålsrunden på video? Jeg leste at jeg hadde noen døve lesere, og da kom noen med forslag om tekstet videoblogg men jeg har dessverre ikke så god peiling på redigering av videoer, og jeg vil jo gjerne at alle leserne mine skal få med seg svarene! Eventuelt kan jeg få prøvd å få satt meg inn i det, men jeg kan ikke love noe da jeg faktisk har nada peiling per nå. Vil jo gjerne gjøre en videoblogg snart da, er jo så mange som ønsker det! ♥