SPØRSMÅL OG SVAR: FJERNE SILIKON

Hei dere ♥ Håper dagen deres har vært minst like fin som min! Her har vi hatt overraskende fint vær og god temperatur ute i dag, jeg har hatt litt skole, levert to meget fornøyde gutter i barnehagen, fått trent, og generelt hatt en god dag alle sammen. Bare synd timene bare flyr når barna er hjemme fra barnehagen og Fredrik hjemme fra jobb!

Jeg får en del spørsmål om det å ha fjernet silikon og vil gjerne bruke plattformen min til å svare de av dere som har spørsmål rundt dette da det er Laget en egen spørsmål-funksjon til dette temaet på Instastories for noen dager siden så tenkte å svare på det som kom inn her i dag.

“Hvorfor fjernet du?” – Det har jeg skrevet mer utfyllende om i DETTE blogginnlegget. Kanskje jeg en dag kjenner at jeg orker å åpne meg ytterligere og fortelle alt som skjedde, men foreløpig gjør jeg ikke det. Kortversjonen er at jeg fikk sjeldne, alvorlige komplikasjoner og ble nødt til å fjerne av helsemessige årsaker. Ønsker å advare andre mot å ta silikon da du aldri vet hva som kan skje, selv om du selv tenker at sjansen for komplikasjoner er liten og “det sikkert går bra”. Det har jeg vært gjennom ønsker jeg ikke for noen.

En liten digresjon, men: Det gjør meg regelrett forbanna å se influencere som Jenny Huse fronte plastisk kirurgi som noe like problemfritt som å gå til frisøren. Visste dere at dødsraten for en rumpeoperasjon, også kalt BBL, er 1 av 3000? For å ikke snakke om alle komplikasjoner ellers. Fy søren så dårlig samvittighet jeg hadde hatt om jeg ble en medvirkende faktor til at noen valgte å operere brystene sine gjennom å fronte plastisk kirurgi i mine sosiale medier, og de endte opp med alvorlige komplikasjoner. Og bare så det er sagt: Ja – selvsagt har alle mennesker fri vilje og man kan ikke legge alt ansvaret over på en enkelt influencer som lever av å provosere og fronte plastisk kirurgi, men man har et ansvar enten man liker det eller ikke. Og jeg vet hvordan jeg vil bruke mitt ansvar, for å si det sånn, og det er ikke til å bidra at andre potensielt må gå gjennom det samme som meg.

“Var det vondt?” – Ja, det var helt klart vondere å fjerne enn å legge inn. 10 000 ganger vondere å fjerne, for min del i hvert fall. Jeg lå 5 dager på sofaen og kastet opp 7 ganger bare første kvelden av smerter. Fikk derfor heller ikke ned kvalmestillende, så det var litt av en kveld kan man si.

“Hvor mye kostet det å fjerne silikonen?” – Siden verken jeg eller kirurgen kunne noe for komplikasjonene (jeg valgte i motsetning til de fleste bloggere som opererer seg på billigsalg i Tyrkia, å gå til en av Norges fremste innen plastikkirurgi) så kostet det meg ingenting. Det med at jeg valgte en av Norges fremste, nevner jeg kun for å poengtere at du aldri kan få noen garanti for hvordan det skal gå når du opererer deg, selv når du velger det beste. Men jeg har fremdeles en operasjon jeg må gjennom før alt dette er over, og den må jeg ta neste sommer da den ble utsatt på ubestemt tid grunnet korona. Den må jeg betale selv og den kommer antakeligvis til å koste meg omkring 50 000. Dette er det man risikerer når man legger inn silikon og det er ingen som snakker om det, så da får jeg heller gjøre det: Store kostnader, komplikasjoner, et smertehelvete. Jeg har måtte lære på den harde måten og håper noen andre slipper å gjøre det samme.

“Hvordan ser det ut etter du fjernet silikonen?” – Brystene mine er åpenbart mye, mye mindre, men huden har trukket seg skikkelig bra tilbake så det er jeg godt fornøyd med. Heldigvis er det noen fordeler med å være ung, haha.

“Savner du å ha silikon?” – Jeg savner størrelsen, men ikke noe annet ved å ha silikon. Det er rett og slett ikke verdt det når det går så ille som det gikk med meg, så totalt sett nei.

“Hvor mye betalte du da du la inn silikon?” – 50 000,- betalte jeg. Jeg må bare understreke at selve opplevelsen med kirurgen min og teamet hans har vært helt upåklagelig. Han har vært profesjonell og fantastisk flink hele veien. Men igjen: Uansett hvor flink kirurgen din er, så er det å legge inn silikon i brystene helt unaturlig for kroppen og dermed kan man aldri få noen garantier. Uansett hva.

“Har du lagt inn silikon på nytt?” – Nei, det har jeg ikke og det kommer jeg heller aldri til å gjøre. Jeg har små bryster nå men trives greit med det, jeg ser at det passer kroppen min mye bedre uansett. Selv om det såklart er sårt at jeg aldri får “tilbake” brystene mine slik de var før barn og graviditeter, og som var en av hovedgrunnene til at jeg valgte å operere i første omgang.

“Jeg synes du kunne fortalt hva slags komplikasjoner du fikk når du først skulle fortelle om dette” – Jeg forstår veldig godt hva dere mener, men om jeg skulle fortalt om komplikasjonen ville jeg vært nødt til å utbrodere en del om kroppen min for at det skulle være mulig å forstå, og det merket jeg at jeg synes var litt for intimt å dele på bloggen min. Så da kom jeg frem til at det var bedre å gjøre det på den måten jeg har gjort, og skrive det jeg kunne for advare andre. Men igjen, skjønner veldig godt hva dere mener og synes dette var en vanskelig avgjørelse. Heldigvis står poenget mitt uansett om jeg hadde delt konkret hva slags komplikasjoner jeg opplevde eller ei: Nemlig at jeg tror vi alle har ting vi ønsker å endre med oss selv, men er det virkelig verdt å risikere helsen sin for?

6 kommentarer
    1. Kjære Jessica. Dette var et ærlig og godt skrevet innlegg. Men vær så snill og hold deg for god til å dra alle som velger kirurger utenfor Skandinavia under én kam.
      Ja, det er høyst kritikkverdig når søkkrike influencere, som faktisk har RÅD til høykvalitets-alternativer, velger annenrangskirurger og strandferie i Tyrkia. Men det finnes også mange nordmenn med dårlig selvtillitt som velger f.eks Tyrkia, fordi de ønsker kosmetisk kirurgi men ikke har råd til å bruke mer enn et-par ti tusen på en operasjon. Meg selv inkludert, da jeg var ung og usikker.

    2. Hei!
      Jeg syns det er fint du snakker om dette og advarer, men lurer på om du selv syns det på noen måte er pinlig at dette har skjedd, da du av mange ble advart på forhånd og sto hardnakket på at dette var noe du skulle gjøre og som var riktig for deg.

      1. Hei hei 🙂 Advart mot komplikasjoner ble jeg vel ikke akkurat, nei. Mer at det av andre grunner ikke var løsningen på komplekser, hvilket for øvrig er en helt annen diskusjon.

        Men sånn uavhengig av det: Nei, selvsagt er det ikke flaut å innrømme at man har tatt feil og gjort noe dumt. Om noe så tyder det vel på at man har vokst? <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg