SVARER PÅ LESERSPØRSMÅL!

Hei dere, og riktig god torsdagskveld! Denne uken + forrige har vært litt preget av sykdom her hjemme, men nå ser det jammen meg ut til at det verste er over på en stund. Heldigvis. Har litt mye skolearbeid å ta igjen, men har heldigvis helgen som jeg kan bruke. Og vil herved takke helten som har sørget for at det er slik i skolesystemet at sykt barn = automatisk dokumentert fravær. Da slipper jeg i hvert fall å bekymre meg for fraværet fra skolen i tillegg til alt annet som sykdom innebærer♥ I morgen har jeg for øvrig skole store deler av dagen, men det kjennes faktisk helt fint ut nå før helgen. Jeg skulle faktisk ha vært på en middag i Oslo med Blogg.no i kveld, men på grunn av alt med skolen fikk jeg det dessverre ikke til. Når det i tillegg er reisevei på 2 timer hver vei ble det helt umulig å få til, men det kommer alltids nye muligheter.

I dag tenkte jeg i hvert fall endelig å få svart på leserspørsmål igjen! Faktisk en god stund siden sist jeg har gjort det, så det var kanskje litt på tide?

Har du noen gang hatt lyst til å slå opp med Fredrik? – Ja, det har jeg, når man har en krangel eller er i en litt dårlig periode (som jo de fleste forhold vil komme til på et eller annet tidspunkt)  så kan man i et svakt øyeblikk tenke at man ikke orker mer, men det er, for min del i hvert fall, mest fordi man er sint og opprørt – ikke fordi man virkelig ønsker det.

Hva bruker du mest penger på? – Per nå er det sparing og strømregningen i måneden. Haha! Sånn er det å bo i en relativt stor leilighet med over 3 meter under taket, er utrolig dyrt å varme opp på vinteren. Men heldigvis har vi en mild vinter i år så det ikke blir like dyrt som feks i fjor, da vi kunne vi fint betale 4-5000,- utelukkende i strøm per måned.

Hvor tenker dere å flytte når dere skal kjøpe eget? – Det blir åpenbart fortsatt i Larvik, presist hvor vet vi ikke og det tror jeg nok ikke vi kommer til å dele heller. Greit å ha noe helt for seg selv♥

Så på Insta stories at du har planer om å bytte bloggnavn, men kan du ikke velge noe annet enn de to valgmulighetene du la ut der? – Ja, tror nok jeg kommer til å bytte siden jeg føler meg litt ferdig med “mammasom16” og å få spørsmål daglig på Snap om jeg er 16 år, haha. Bloggen vil for øvrig forbli den samme! Og ja, jeg har andre valgmuligheter enn de to jeg delte på meningsmålingen på Insta-story, men per nå står det mellom Jessica.blogg.no eller Jessicaenerberg.blogg.no – var ca 40/60 på stemmene, men jeg føler personlig likevel at Jessicaenerberg kanskje blir for langt. Har dere noen innspill til andre valg må dere mer enn gjerne komme med det! Det er bare fint for min del å få innspill fra dere.

Hvor gammel er barna dine nå? – Største er 5 i mars, minste er 3.

Hva er det beste du vet å spise? Siden du lager så mye mat ref Snapchat. – Det jeg lagde til middag forrige uke var helt fantastisk. Da laget jeg pasta med salviesmør, hvitløk, stekt aromasopp- og spinat, toppet med vegansk parmesan og sort trøffelolje. Ellers er jeg utrolig glad i pizza, burger og pastaretter generelt.

Synes du ikke det er litt urettferdig at du kan følge en regel og lettere få studiekompetanse enn vanlige vgs-elever? – Først av alt er ikke regelen jeg følger for å få studiekompetanse eksklusiv for meg, for det ville vært urettferdig, den gjelder for alle: Du må dokumentere minst 5 års arbeidspraksis og/eller utdanning for å få studiekompetanse gjennom denne regelen. Både videregående skole, militæret, folkehøyskole, omsorg for egne barn og læretid er eksempler på hva som kan telle som praksis. Selv om jeg har færre ukestimer på selve skolen enn den vanlige vgs-eleven, skal jeg love deg at jeg har nok å gjøre likevel med to egne barn, jobb, leilighet og samboer. For ikke å snakke om at jeg må finne tid til skolearbeid utenfor skoletiden for å få de resultatene jeg sikter etter, finne tid til å ha et sosialt liv, og så videre. Jeg vet ikke om du har egne barn eller om du snakker ut i fra eget perspektiv uten barn, men jeg tror alle med barn forstår at det ikke er lett å gå på skole og alt ved siden av et liv med jobb og små barn. Men jeg ønsker å vise at det er fullt mulig likevel, og dersom du ønsker å følge samme regel for å få studiekompetanse, så gjør nå det da? Jeg heier på deg!

Hvor er lysekronen du har hjemme fra? – Haha, den er faktisk kjøpt på Ebay! For sånn 1500,- Har vært utrolig fornøyd med den, kjøpte den for 4 år siden nå og den er fremdeles like fin og fungerende.

Hvordan redigerer du bildene dine på Snapchat, bloggen osv? – På Snapchat bruker jeg noen ganger Snapchatfiltre, ellers bruker jeg appene Unfold (+ filtrene der), Tezza, og Filterloop.

Synes du det er urettferdig hvordan så og si alle på hele blogg-topplista har fått drahjelp i form av tv-programmer de har vært med på, etc? TIl å komme høyt opp på topplista?

– Nå er ikke dette akkurat noe jeg tenker så mye på, men generelt sett er det jo faktisk sånn at livet er urettferdig, og det kan man bare aksepterer først som sist. Jeg er vel heller glad for å være en av få som har måtte jobbe meg helt fra bunn – og takknemlig for hva det har gitt meg og ikke minst lært meg. Faktisk velger jeg det fremfor å få noe servert, i større grad. Jeg har kanskje ikke 50 tusen følgere på Instagram fordi jeg har vært med på Paradise Hotel, men alle følgerne jeg har på alle plattformer har jeg jobbet meg til helt på egenhånd. Og det synes jeg er ganske kult.

Kan du skrive et blogginnlegg om tips til serier du liker?

– Det har jeg allerede gjort, og det innlegget finner du ved å klikke deg inn HER. Tenkte å skrive en oppdatert versjon snart, siden dette blogginnlegget er en stund siden. OG fordi jeg har fått flere helt nye favoritter.

FACEBOOK HER — INSTAGRAM HER — SNAPCHAT: MAMMASOM16 

3 kommentarer
    1. Dere bør kanskje vurdere å skifte strømselskap? Sjekk på elskling.no eller liknende. Jeg har en enebolig med 3 etasjer som varmes opp, samt elbil som for det meste lades hjemme, og vi betaler ca 1700-2200 kr i måneden om vinteren. Maks var 2700, for januar i fjor. Vi bruker ca 13000 kWh i året. Innetemperaturen er på 23 grader, godt og varmt. Har vannbåren varme og etterisolert hus fra 60-tallet med vinduer fra 2007-9, så det har nok en del å si. Kanskje det er dårlige vinduer eller vinduslister i leil deres? Potensiale for enøk-tiltak?

    2. Hei Jessica.
      Takk for at du la ut oppskrift på denne retten. Smakte utrolig godt! Nam nam.
      Er ikke selv veganer, men prøver bli mere bevisst på hva jeg spiser.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg