UKENS SPØRSMÅL: PREVENSJON, KJÆRLIGHETSSORG ++

God kveld alle sammen! Jeg tenkte å svare på noen av spørsmålene som har dukket opp mye i det siste, og så fremover er jeg usikker på om jeg skal fortsette med ukens spørsmål. Vurderer eventuelt månedens spørsmål, om dere synes det hadde vært bedre!

Hvor kjøper du klærne dine?

– Har fått så mange spørsmål om dette i det siste på Snapchat. Jeg kjøper klær over alt, er overhode ikke opptatt av merkeklær eller den slags. Jeg kjøper det jeg føler meg fin i, rett og slett. Måtte det være H&M eller Holzweiler. Jeg har kjøpt et par ganger på Beginningboutique (australsk side, så bare en liten obs: her må man betale både toll og diverse andre avgifter) utrolig mye fint der, så fornøyd. Ikke reklame dette, forresten. Ellers bestiller jeg noe på andre amerikanske nettsider, og noe Nelly. Ellers er det så forskjellig hvor jeg finner ulike ting i fysiske butikker, jeg tror på at jeg kan finne noe fint i alle slags klesbutikker egentlig.

Er ny leser! Hva slags prevensjon ble du gravid på med barna dine?

–  En liten obs først: Bare fordi jeg har blitt gravid på disse prevensjonsmidlene, betyr ikke det at de ikke er ansett som trygge for “alle andre” av dere. Dersom de som produserer prevensjonsmidlene hadde fått tilbakemeldinger om at ekstremt mange som går på dem hadde blitt gravide, ville de neppe vært lov å selge som nettopp et prevensjonsmiddel. Når det er sagt har jeg vært gjennom ekstremt mange undersøkelser på sykehus, i forbindelse med at jeg ble gravid på prevensjon. Kroppen min responderer ikke “slik den skal” på hormonene, og det er vanskelig å svare på hvorfor det er slik for noen mennesker når det i utgangspunktet skal fungere for alle. I papirene mine fra sykehuset står det “svært fertil” det er noe jeg ler av, fra tid til annen. Men til syvende og sist er ikke dette noe morsomt. Jeg har skrevet mer utfyllende om dette i et blogginnlegg dere kan lese HER. Det å ikke bli trodd på at jeg har brukt prevensjon som har sviktet har vært en ekstremt stor byrde de siste årene, så det var betryggende å få oppfølging på sykehuset for å få vite mer om hvorfor jeg ble gravid tross riktig bruk av prevensjon. Jeg ble heldigvis tatt på alvor av de som jobbet på sykehuset og alle jeg snakket med. Dette er personlig informasjon jeg vanligvis aldri ville delt (!) jeg er i grunn et menneske som setter privatlivet mitt høyere enn alt, spesielt informasjon som er av såpass personlig karakter – men siden jeg ville fått så ekstremt mye kritikk om jeg ikke svarte på noe rundt dette valgte jeg heller å være helt åpen om det. Orker faktisk ikke å kritiseres mer for noe som er helt ute av min kontroll, da velger jeg heller å være mer åpen enn jeg egentlig er komfortabel med. Angående hva jeg ble gravid på med dem så har jeg svart på det tidligere, men kan selvsagt gjøre det igjen. Da jeg ble gravid første gangen gikk jeg på en type p-pille som ble tatt av markedet like etter (Tror navnet begynte på L) og med Noah ble jeg gravid på Cerazette (en type minipille).

Kan du legge ut flere oppskrifter på maten du lager? Alltid når du legger ut så synes jeg det ser så godt ut, haha.

Det kan jeg selvsagt! Jeg føler allerede jeg deler mange oppskrifter, men hvis det er enkelte ting dere vil ha oppskrift på så deler jeg gjerne. Men som sagt, supert med innspill fra dere om hva slags oppskrifter dere vil ha! Jeg lager så og si alt vi spiser fra bunnen av. Uten at jeg er helt hysterisk og nekter å spise halvfabrikat, da. Men jeg liker at jeg har muligheten til å vite hva som er i maten vår og til barna, og på den måten vet jeg jo nøyaktig hva den inneholder. Pluss at det smaker mye bedre generelt når man lager det selv, men det er min mening.

Har du hatt kjærlighetssorg? Har du noen råd til meg? Ble slutt for noen dager siden.. Elsker bloggen din!

– Kjære deg da! Huff, så vondt å høre. Jeg har hatt kjærlighetssorg flere ganger. Det er så vondt at det føles ut som verden raser sammen – og uansett hva man gjør eller hvor man er, så faller tankene tilbake på den ene personen. Sånn var det i hvert fall for meg. Dere som har vært dypt inne i en heftig kjærlighetssorg selv vet sikkert hva jeg snakker om. Det som fungerte for meg var å ta en dag om gangen, ikke tenke langt frem i tid, unfollow på Instagram, Facebook og alt mulig – ikke for å være barnslig, men for meg fungerte dette ved at jeg slapp å få opp hva vedkommende hadde likt, postet, og så videre hele tiden. Da får man et slag i trynet gang på gang, spesielt om vedkommende er aktiv. Jeg vil også råde deg til å ha gode venner rundt deg, tilbring tid med familie og mennesker som får deg til å føle deg bra. Men tillat deg å være alene og kjenne på følelsene dine, selv om det kan være helt forferdelig. Det vil bli bedre, selv om det kanskje ikke føles sånn ut. Jeg lover! En dag kommer du til å klare å tenke navnet på han/henne og ikke føle noen ting.

Hvordan gikk du ned mammakiloene dine? Gikk ikke du mye opp i vekt med minsten?

– Har egentlig litt noia for å svare på spørsmål angående kropp, så har unngått det en stund merker jeg. Skjønner at jeg må trå veldig forsiktig fordi dette er sårt for mange. Jeg gikk ned ved å kutte ut sukker, trene masse, gå turer med barna, generelt være aktiv. Det er for øvrig ikke dermed sagt at alle som gjør det samme som meg er garantert å gå ned i vekt. Det kan være så mange grunner til at noen ikke klarer å gå ned i vekt, derfor skal man være uhyre forsiktig med å dømme. Jo, jeg gikk opp mye med begge guttene. Forholdsvis 25 kg med mitt første barn og 22/23kg med minstemann. Jeg var for øvrig ikke en av dem som var inne i buksene mine noen dager etter fødsel, det tok tid. Vær tålmodig er mitt råd, ikke forvent å se resultater over natten. Og dere nybakte mødre som leser dette: Vær så snill, ikke stress med kropp! Jeg ble kalt feit 2 uker etter fødsel med Leo her på bloggen, men jeg nektet å la det påvirke meg. Du får aldri den første tiden tilbake, tid til å tenke på trening og kropp har du mange år til å gjøre. Tillat deg selv å være mamma og bare det, det eneste 5-dager etter fødsel bildet du trenger er et bilde av din lille skatt♥

Hvis du har noen spørsmål til neste ukens spørsmål/Månedens spørsmål-innlegg – så legg gjerne de igjen i dette kommentarfeltet. Jeg skal kose meg med Fredrik og en fin film på skjermen i kveld, mens jeg gleder meg til dagen med mine to små i morgen. Håper dere har det bra!

Klem

10 kommentarer
    1. Jeg liker veldig godt spørsmålsrundene, og ser gjerne at det kommer hver uke! Når det er sakt likte jeg også godt varianten du gjorde med at en av guttene svarte på noen spørsmål, så hvis du har lyst til å variere mer, og ikke ha klassiske spørsmålsrunder hver uke lenger så er det jo en mulighet å finne på flere slike alternativer? Kanskje finne litt inspirasjon fra ulike youtube utfordringer for eksempel, og tilpasse de blogg. Uansett en hyggelig blogg å titte innom, stå på, og god påske! <3

      1. Hun skriver jo ikke at det er en ny type minipille. Men den andre som begynte på L, som ble tatt av markedet like etterpå, det var den nye typen. Kanskje det er lurt å lese ordentlig før man kommenterer 🙂

        1. Cerazette er vel heller ikke en minipille, men en gestagenpille. Et kjapt søk på f.eks sex og samfunn forklarer forskjellen 😉

        2. «…og med Noah ble jeg gravid på Cerazette (en type minipille).»

          S: det er nok du som må lese ordentlig 😊

      2. Jeg har ikke skrevet at Cerazette var en ny type, bare at det var en type minipille 🙂 (Nå fikk jeg for øvrig beskjed fra en annen i kommentarfeltet at det Cerazette ikke kalles minipille, så akkurat det surret jeg med, haha!)

    2. Flotte svar som vanlig!
      Til neste ukes spørsmål: Dette er overhode ikke ment som kritikk, men jeg er genuint nysgjerrig på hvorfor du fortsatt kjøper, lager og serverer animalsk mat til barna dine når du selv følger et plantebasert kosthold? Har ofte hørt plantebaserte foreldre forsvare dette med at de vil la barna velge selv, men å servere dem kjøtt og andre animalia er jo også et VALG man tar på deres vegne. Alle foreldre vil jo det beste for barna sine og hvis du mener plantebasert er det rette valget, hvorfor viderefører du ikke dette valget til barna dine?
      Takk på forhånd! 🙂

    3. Hva er det beste med å være guttemamma?
      Venter en gutt snart og har en jente fra før. Gleder meg til å få en liten guttebass i hus også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg