SVAR PÅ SPØRSMÅL DEL 2

Hvor mye tid legger du i trening?

– Det varierer litt etter hvor mye tid jeg har til bruk. Nå sliter jo Leo med tannfrembrudd igjen, så da våkner han gjerne utover kvelden med jevne mellomrom og da blir det jo naturligvis mindre tid til trening. I gjennomsnitt 1 time hver dag, noen ganger mer – noen ganger litt mindre. Jeg vil ikke at det skal gå utover andre ting, og derfor prioriterer jeg det meste før det. Aller først kommer selvsagt Leo. Treningen er selvsagt viktig for meg men jeg får heldigvis unnagjort en god del tidlig på morgenen og sent på kvelden.

Hvilket språk hadde du på ungdomskolen?

– Jeg hadde fransk de to første årene når jeg ikke brydde meg det spor om karakterer. Jeg visste jo alltid at jeg kunne gjøre det bra på skolen om jeg ville, men jeg gadd ikke på det tidspunktet, og hadde en 2’er – Merk: Ikke fordi jeg ikke kunne gjøre det bedre, men fordi jeg ikke gadd. Det siste året fikk jeg for øvrig byttet til engelsk fordypning og gikk stolt ut med 6’er.


 

Er Leo mest mammadalt eller pappadalt nå for tiden?

– Mammadalt! Veldig glad i mamma om dagen, men lyser opp hver gang pappa kommer hjem fra jobb også.

Kan du lage ett utdypende innlegg om hvorfor du mener det er positivt og negativt å være så ung mor? 

– Det har jeg faktisk gjort! Les “Fordeler ved å være ung mor” HER – Og “Det verste med å være ung mor” HER!

Ønsker du vanlig fødsel eller keisersnitt neste gang? 

– Jeg sliter veldig med mareritt om fødsler, til og med når jeg ikke har vært gravid. Nå som jeg velger å være åpen om dette forventer jeg å møte respekt, selv om det naturligvis er fryktelig vanskelig for dere som ikke har noen som helst erfaring med å ha fødselsangst å forstå hvordan dette er. Jeg lever et liv uten psykiske problemer den dag i dag (Og takk Gud for det!) Men ettersom jeg tidligere, når jeg var barn, slet ekstremt med dødsangst er dette noe som henger veldig igjen rundt fødsler. I mitt forrige svangerskap hadde jeg så mange søvnløse netter med gråt hvor jeg hadde helt panikk fordi jeg var så redd for at noen skulle tvinge meg til å føde naturlig at jeg ikke sovnet før tidlig på morgenen, av ren utmattelse. 

Jeg tror ikke jeg er i stand til å gjennomgå et svangerskap med tanken på at jeg må føde naturlig. Det er for meg utenkelig og det absolutt verste som kunne skjedd meg. Jeg tar gjerne i mot all slags behandling i et nytt svangerskap, men da må jeg vite med sikkerhet at hvis jeg fortsatt sliter like mye med fødeangsten når behandlingen er over og svangerskapet snart ender, at jeg får keisersnitt og at det er avtalt. Jeg nekter å gjennomgå et nytt svangerskap med frykt, mareritt og panikk når jeg egentlig skal være lykkelig og glad for at jeg bærer på et barn.

Jeg vet at det er helt fantastisk å bli mamma, men hva gjorde valget så lett at du skulle beholde barnet?

– Det var aldri et “lett” valg sånn sett. Jeg funderte jo mye frem til uke 9 når jeg var på ultralyd og så mini-Leo. Det føltes ikke rett for meg å ta abort av den ene grunnen at jeg var ung, når jeg visste så inderlig godt at jeg kunne gi barnet mitt en god fremtid og alt et barn trenger for å være ivaretatt og lykkelig. Jeg tok rett valg, og det er jeg glad for. Men det betyr ikke at det som var rett for meg er rett for alle andre i samme situasjon, det er noe man må finne ut selv, for ingen av oss har identiske utgangspunkt.

Hva synes du om å være mamma?

– Jeg synes det er det aller beste som har skjedd meg. Og at det er noe som ikke kan sammenlignes med noe i hele verden.

Har Leo et godt forhold med pappaen sin?

– Leo har et fantastisk forhold til pappaen sin, og det er jeg evig takknemlig for!

Var du en partyløve før du ble gravid? Er Fredrik det?

– Tja, jeg var en del ute og festet. Fredrik har aldri vært det.

Har du tenkt noe på hvor lenge du vil blogge og om evnt 5-10 år vil du fremdeles ha en blogg med navnet “mammasom16”?

– Jeg har ikke tenkt på hvor lenge jeg ønsker å blogge, men det gir meg veldig mye per i dag og da kommer jeg til å fortsette med det helt til det ikke føles rett lenger. Når det kommer til å skifte bloggnavn er jeg usikker på om det er et sjakktrekk, men det finner jeg vel ut av med årene 🙂

Har dere hatt kontakt med barnevernet?

– Fredrik og jeg har aldri hatt kontakt med barnevernet. Hvis de noen gang ønsker kontakt med oss er de hjertelig velkomne til det, men det er ingen grunn til at de skulle gjøre det når alt er på stell her i hus 🙂

Hvilke andre navn vurderte du da du ga navn til Leo?

– Vi tenkte på Axel husker jeg. Om det ble jente ville Fredrik at hun skulle hete Alexandra.

Ha en god kveld, flotte lesere <3

21 kommentarer
    1. Jeg ønsket også keisersnitt, jeg var livredd for å føde naturlig! Men alle mente at det var det beste for både meg og babyen, og jeg er kjempeglad for at jeg gjorde det😊 Det gikk superfint og angrer ikke et sekund i dag! Nå gleder jeg meg til neste gang, da jeg slipper å grue meg til fødselen! Men jeg forstår deg, jeg hadde et sterkt ønske om keisersnitt jeg også! ❤️

    2. Heilt imponert over hvor mye du trener..godt jobba 💖
      Ingen har rett å si til deg at du lager kropspress om mamma kroppen. .for du jobber jo sikkelig bra for å få den kroppen du vil ha.. og det burde du absolutt ikke få kritikk for..
      Sikkelig bra jobba. ..imponert

    3. Skjønner deg veldig godt i forhold til fødsel vs keisersnitt! Likevel vil jeg råde deg til å høre på hva jordmor på poliklinikken har av hjelp for å takle angsten (med keisersnitt garanti om ting ikke løser seg). Ikke for at man skal føde for en hver pris, men for at hvis du har hatt to keisersnitt, så må du keisersnitt tredje gang.. Og veldig synd om du senere skulle ønske å føde 🙂
      Ønsker deg fortsatt alt godt fremover og håper ting går bedre 🙂 Ikke bry deg om spekulasjoner (om du er gravid eller ikke, har ingen noe med og det er en privatsak)

    4. Hva du mener er irrelevent, men “forrige svangerskap” betyr egentlig at du enten har vært gravis flere ganger, men at du henviser til det siste/forrige, eller at du er gravid nå, men henviser til svangerskapet som var. I ditt tilfelle, med mindre du er gravis nå er det derfor riktig å skrive ” i mitt svangerskap”.

    5. M: Da beklager jeg om jeg formulerte meg på en måte som dere følte var feil, det var virkelig ikke meningen. Tenkte at mitt forrige svangerskap betydde sist gang jeg gikk gravid!

    6. Guttemamma: Hei 🙂 Jeg kommer selvfølgelig til å ta i mot hjelp og det gjorde jeg også sist, det er for meg en selvfølge! Og ja, som du skriver ha garanti for KS om det uansett ikke skulle løse seg.

      Tusen takk, håper ting løser seg med tiden jeg og 🙂 Ja, helt enig i at det er en privatsak. Om det hadde vært tilfelle hadde dere fått beskjed før eller siden:-)

      God helg til deg!! <3

    7. Kult at du valgte engelsk tilslutt og fikk en så god karakter 🙂 jeg hadde også engelsk, jeg tok det fra starten av.
      Jeg er snart ferdig på studiespesialisering og har tatt spansk. Det er et kult fag med tanke på at det er mange engelske ord i spansk, det er flere som snakker spansk enn tysk og fransk tror jeg. Dessuten er Spania fint som feriested. Rett og slett et bra og fint språk.

    8. Det er irrelevant hva du mener på den måten at formuleringen betyr det M skriver. Når du bruker en formulering feil har det jo ikke noe å si at det var noe annet du mente. Som om du sa blå istedenfor lilla blir ikke lilla mer blått av det. Mitt forrige svangerskap betyr altså at det er flere svangerskap. Og du formulerte deg feil, enkelt og greit. Det var nok bare det M prøvde å si. Det var grunnen til at folk tolka det som bekreftelse på at du er gravid.
      6 i engelsk fordypning på ungdomsskolen er kanskje ikke en prestasjon å skryte så veldig av… Vent med det til du ser hvordan vgs går.

    9. Anna: Jeg har allerede skrevet beklager og mer får jeg egentlig ikke gjort. Annet enn å gjøre det flere ganger. Igjen; Beklager så meget at jeg formulerte meg feil.

      Jeg gikk fra 2,3 i snitt til 5 i snitt siste året, det synes jeg er noe å skryte av 🙂 Videregående og ungdomsskolen er to forskjellige ting, men når jeg har gått ut med såpass gode karakterer på ungdomsskolen tyder jo det på at jeg kommer til å klare meg meget greit på videregående også da.

      God helg!!

    10. Jeg hadde også en slags “skrekk” mot “vanlig”fødsel, men er utrolig glad for at jeg bare hoppet rett ut i det og bare ble ferdig. Kom meg raskt etter fødselen, og hadde en fantastisk opplevelse- selv om jeg trodde jeg skulle dø når det sto på som verst..
      Og om jeg noen gang blir gravid igjen, så er det ikke et spørsmål om hvordan jeg vil fullføre 😉

    11. Supert at du tør å fortelle om fødeangsten din. Tror ikke alle skjønner hva det betyr å ha sterk angst. Forskjell på å grue seg til å føde og å ha sinnsyk fødeangst. Så bra du tok deg sammen og endte med kjempe gode karakterer. Du er virkelig ei fantastisk jente og mamma! <3

    12. Du redigerer ikke innlegget heller så du godter deg vell med at folk reagerer på “i mitt forrige svangerskap”, og du har heller ikke svart ORDENTLIG på spørsmålene som kommer.
      Er du gravid?
      Har du vært gravid flere ganger?
      Og ettersom du ikke svarer, så begynner flere å lure = oppmerksomhet, noe du elsker å få ikke sant? Er jo det som gir deg masse penger.

    13. Hei! Først vil jeg si du er så utrolig flink! Du er så flink med Leo, og virker som et utrolig omteksom, og grei person.
      Lurte på et spørsmål, kanskje du vil ta med på neste spørsmålsrunde.
      Har sett de bildene du har lagt ut på bloggen din av kroppen din få måneder etter fødselen, som du har all grunn for å være stolt over. Du er veldig tydlig på det at alle skal være glad i sin egen kropp, og respektere seg selv for den man er.Og snakket en del om kroppspress og sånt. Men tror du at de bildene du legger ut av kroppen din kan være med på legge litt trykk på kroppspresset, med tanke på at du har så utrolig fin og slank kropp? At folk som har født og prøver hardt å få den kroppen ikke klarer det, selvom de prøver hardt. Du tror ikke at noen kan bildene kan gjøre så noen få følelsen “å skulle ønske jeg var henne” osv.. Vet ikke om du skjønte helt spørsmålet mitt men.
      Men vil bare si mener ikke noe som helst vondt, eller frekt med kommentaren altså, jeg elsker bloggen din, og syns det er kjempe interessant og lese alt du skriver, og Leo er så søt!

    14. Til dere som mener hun er så oppmerksomhetsyk å vil ha penger utav det; ikke gi henne det da? Ikke les bloggen? Er det s jævla vanskelig? Vis dere synes hun er så jævla oppmerkhetsyk, hvorfor gi henne mere da?
      Altså ikke missforstå, JEG synes ikke du er det!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg