Ettersom Fredrik nå er hjemme med oss fordi han er sykmeldt fra jobben, er det jo et lite hell i uhell. Vi skulle alle helst sett at Fredrik ikke var skadet, men når det først er skjedd prøver vi å se på det positive i situasjonen vi sitter i. Det er vi, som dere helt sikkert legger merke til, blitt veldig flinke til!
Fredrik får ekstra med tid til Leo om dagen, og jeg merker at han nyter det så mye han bare kan. Det gjør de nok begge to! Jeg vet at Fredrik elsker å være pappa, jeg ser det hver eneste dag. Han elsker papparollen med alt som følger med, men han er åpen om at det er litt mer utfordrende å være pappa til en aktiv ettåring nå som han må gå på krykker!
I stad hadde de vært i dusjen. Eller, rettere sagt: Fredrik skulle gå i dusjen, men Leo hadde kommet løpende med klærne på inn i dusjen til ham. Haha! Han knipset noen fine bilder av Leo rett etterpå som jeg tenkte å dele med dere ♥
Fredrik klarer fortsatt ikke å fatte at han skal få enda en liten sønn. Jeg sier det stadig vekk når vi ser på at Leo leker for seg selv i lekehjørnet sitt når vi sitter sammen borte i sofaen. “Tenk at vi snart har en til?” Skjønner godt at han ikke klarer å fatte det ordentlig enda, for det gjør jeg jo faktisk ikke selv heller!
En ny kontroll hos jordmor er gjennomført, og jeg nærmer meg 26 fullgåtte uker med stormskritt. Leo, Fredrik og jeg spiste fantastisk frokost i dag tidlig før jeg dro – Og det var virkelig herlig. En veldig rolig og god start på dagen, akkurat slik vi liker det!
Magemålet mitt ligger litt over gjennomsnittet (Akkurat slik det gjorde med Leo), og gutten vår har det supert og alt er som det skal. Han hikket til og med i dag når vi hørte hjertelyden hans, og i dag lå han også med hodet ned! Utrolig spennende å høre.
Så alt er bra med babyen, det tar jeg absolutt ikke for gitt – Og jeg er veldig opptatt av å gjøre det jeg kan for å hele tiden ta valg som er til det beste for vår lille prins. Både med tanke på kosthold, fysisk aktivitet, og forhåndsregler for å unngå det jeg kan av sykdom eller det som ikke er trygt for gravide. Mange vil nok kategorisere meg som småhysterisk gravid, men sånn er det bare. Heller litt ekstra sikker, enn motsatt! Hvert fall når jeg kun går gravid i 9 måneder av mitt liv, så ofrer jeg gjerne alt jeg kan for å være helt på den sikre siden.
Jeg har fryktelig lavt jernlager og blodprosent, og det forklarer jo hvorfor jeg er så trøtt om dagen at det nesten går helt rundt for meg. Det var veldig godt å få et svar på hvorfor jeg har hatt det sånn, og ikke minst slik at jeg kan behandle det. Ellers har jeg slitt mye med ubehagelige kynnere, en følelse av nedpress, og vondt i korsryggen de siste dagene, noen ganger også kombinert – Og det skulle jeg følge litt med på slik at det ikke blir verre, for det er jo litt skummelt hvis det utvikler seg til noe mer. Så nå må jeg prøve å begrense løftingen min av Leo enda litt til og generelt ta det mer med ro. Jeg har nok nå i ettertid skjønt at det har blitt litt mye på meg i det siste, spesielt nå de siste dagene hvor det har blitt dobbelt opp på meg fordi Fredrik ligger på sofaen med det skadede beinet sitt. Viktig å lytte til kroppen, spesielt nå i svangerskapet ♥
Neste kontroll hos jordmoren min er 19 august – ettersom hun nå skal ha en velfortjent ferie! På den neste timen er jeg ganske nøyaktig 32 uker på vei! Som jeg gleder meg, både til selve jordmortimen og til å komme så langt ut i svangerskapet – «Plutselig» er svangerskapet forbi!
4. Når står du opp i hverdagen? Når enn Leo bestemmer seg for at det er morgen! Vanligvis rundt 08:00 tiden.
5. Og i helgene? I helgene får jeg sove ut siden jeg har verdens snilleste kjæreste! Han står opp med Leo, spiser frokost med Leo, og tar av seg morgenstellet. Sinnssykt deilig å få sove ut litt noen ganger i helgene, det trengs absolutt!
6. Favorittserie akkurat nå? Orange is the new black! Jeg er dødsforelsket i Ruby rose og har nå sett alt ferdig. Vet ikke hvordan jeg skal holde ut ett år til neste sesong, får vondt bare av tanken!
Leo 8 måneder på bildet –
7. Har du tatoveringer? Nei!
8. Hva var det siste du spiste? Disse gravid-cravingsene begynner å ta helt overhånd: Det siste jeg spiste var en spiseskje melange. Ja, smør. Herrejesus.
9. Hva var det siste du drakk? Vann! Undervurdert.
10. En hemmelighet om deg? Dere skal få to: Jeg takler ikke å ta heis, og får helt fnatt bare av tanken. Tror jeg har en eller annen form for klaustrofobi. Og: Jeg ELSKER klesvask. Haha, det høres helt vanvittig ut, men jeg elsker det virkelig. Vaskemaskinen vår er ødelagt akkurat nå og det kommer en reparatør i morgen, og jeg kan faktisk nesten ikke vente med å vaske klær. Hilsen tidenes husmor.
11. Har du noen gang vært forelsket? Jepp.. Og vet dere hva? Akkurat nå er jeg faktisk stormforelsket i TO gutter. Helt sant! Og jeg bor med dem begge to ♥
12. Hvilken farge har du på tannbørsten din? Rosa! Jeg har alltid rosa tannbørste. Leo har lyseblå, og Fredrik har mørkeblå. Haha!
13. Hva hører du på akkurat nå? Leo som babler med pappaen sin mens han drikker en flaske melk, og tven som står på i bakgrunnen.
14. Er det noen du savner? Venner og familie!
15. Favoritt farge? Beige
16. Høy eller lav musikk?Høy! Men ikke FOR høy heller.
17. Hvor drar du når du er trist? Jeg er ikke så mye trist, men hvis jeg er det befinner jeg meg mest sannsynlig på stedet jeg ville vært uavhengig av tristhet eller ikke. Kan ikke bare stikke av når jeg er trist og lei når jeg har familie!
18. Kaffe eller kakao? Kakao med krem ♥
19. Hvem snakket du med sist? Fredrik!
20. Hva ønsker du deg mest akkurat nå? At alt jeg har bestilt på nett skal bli levert på døren her hjemme ASAP. Får helt vondt av denne ventetiden, jeg vil så gjerne bli ferdig med innredningen! Akkurat nå venter jeg på bilder og interiør.
21. Hva var det siste du kjøpte? Jeg handlet mat til denne uken på butikken i går formiddag!
22. Hva står det på den siste SMS’en du sendte? “Gleder meg!”
23. Hva skal du gjøre til helgen? Har få planer foreløpig! Mest sannsynlig sette opp møbler og rydde ut av rommet til Leo.
24. Drømmereisemål? Akkurat nå har jeg det helt fint her i Norge! Ingen forferdelig varme som aldri stopper, og rolig og avslappende. Hadde jeg ikke vært gravid ville jeg sagt maldivene!
25. Hvordan er du som venn? Veldig omtenksom, gavmild, og ærlig. Jeg føler meg som en god venn og håper inderlig at vennene jeg har føler det på samme måte!
26. Hva kan holde deg våken om natta? Skal vi se..
Leo
Kynnere
Leggkramper (Noe så jævlig!)
At Fredrik snorker og snakker i søvne
At jeg har glemt å kjøpe èn ting fra handlelisten min
Lillegutt som leker akrobat i magen
27. Hvem i Kardashian-klanen er du? Haha, ingen!!
28. Hva lengter du etter akkurat nå? Jeg lengter etter cappuccino, mat, og de fine babytingene jeg har bestilt på nett for en stund tilbake som jeg gleder meg så ufattelig mye til å få hjem.
29. Hvilken bok leste du sist? For tiden går det MYE i mamma og gravidbøker. Tror den jeg har liggende på nattbordet heter “Svangerskapet: Uke for uke”
30. Hva skal du gjøre når du er ferdig med dette innlegget? Lage meg en kopp cappuccino, legge meg på sofaen og glede meg til timen hos jordmor jeg har allerede i morgen. Det er ikke lenge siden det var to uker til kontrollen hos jordmord, og nå er den faktisk allerede i morgen! Gleder meg.
“Hvis jeg noen gang blir gravid, så tar jeg jo bare abort”
Jeg kjenner et snev av ubehag mens jeg fortsetter å trille vognen på butikken. Jeg er i brød-avdelingen, og en liten gjeng ungdommer kommer tilfeldigvis i snakk om abort i det jeg triller vognen forbi og i nærheten av dem. Jenta, som jeg vil tro var omkring 15-16 år, forteller stolt og høytlytt at hun «ikke bryr seg så veldig», og hvis hun noen gang ble gravid – Så var det ingen tvil, hun skulle ta abort. Og det i seg selv er helt greit det altså. Men det var liksom ikke så nøye.
For litt over to år siden i dag, var jeg deg. Jeg hadde gjerne høytlytte samtaler med venner og familie om at hvis jeg noen gang ble gravid – Da skulle jeg hvert fall ta abort. Noe annet var det ikke snakk om en gang! Noe annet var fullstendig utelukket og helt uaktuelt. Og tro meg, det var jeg ikke redd for å si høyt. Og jeg MENTE det.
Men likevel sitter jeg her i dag, litt over to år senere, med to sønner. En ettåring og en baby i magen.
Hvorfor? For så enkelte var det faktisk ikke. Det var ikke “bare” å troppe opp på sykehuset og foreta en abort. Det var ikke “bare” å ta abort. Det var litt mer komplisert enn som så. Det var ikke så enkelt, enda hvor overbevist og fullstendig sikker jeg var på at det var det som var den eneste løsningen om jeg noen gang ble gravid i ung alder, før det faktisk skjedde. På ekte. Og skal jeg være helt ærlig med dere? Jeg tror fåtallet av oss synes en abort er en simpel ting å gjennomføre. Noe så enkelt, at det er som å dra til frisøren.
Hvem vet hvorfor? Kanskje fordi abort er en mulighet vi mennesker. kvinner, i utgangspunktet ikke skal ha? Og for Guds skyld, bare så dette er HELT klart: Jeg er uhyre glad vi har denne muligheten i samfunnet vårt – Muligheten til å bestemme over egen kropp. Det skulle faktisk pokker meg bare mangle, og jeg forguder det faktum at vi i dagens samfunn har muligheten til å ta abort her i Norge uten å bli dømt til dødstraff og satt i fengsel. Det er en viktig mulighet som vi kvinner har rett til, og som etter min mening skulle ha vært mye mindre tabulagt. Men “bare”?
“Bare å ta abort”?
Veldig fint om du klarer å gjennomføre en abort hvis du vet at det er det rette å gjøre når du har havnet i en uønsket situasjon – Men hva i alle dager er det som får deg til å tro at det “bare” er å ta abort? Hva er det som gjør at folk tror at abort er noe som kommer til å være like enkelt som et frisørbesøk?
Hilsen noen som ble gravid for ganske nøyaktig 2 år siden i dag og som fikk seg en på trynet.
Måtte bare dele bilder av hvordan magen har vokst helt siden jeg avslørte graviditeten her på bloggen for dere. Det er så utrolig morsomt å se hvor mye den har vokst allerede, spesielt med tanke på hvor mye den kommer til å vokse de neste 15 ukene før termin også!
Dagen har rast fra meg, men jammen har vi ikke fått enda en flott start på enda en ny uke! Spennende dager fremover nå, ikke mange ukene igjen til vi skal på ultralyd igjen også – Det blir virkelig fantastisk å se lillebror der inne igjen! Håper for all del at han har det akkurat like fint der inne som han har hatt hele veien hittil. Og at vi får noen skikkelig fine bilder i 3D, da ser vi mye lettere om han ligner på Leo ettersom vi har bilder av Leo på ca samme tidspunkt i magen i 3D også.
Jeg er ikke helt i form i dag, men holder meg positiv! Vi har spist deilig lunsj sammen i dag, handlet litt, og gått en fin tur ute i byen ettersom været har vært helt på topp! Helt herlig med slike dager, både for Leo og for meg. Dette med at Fredrik må gå på krykker – Ble visst ørlite mer travelt enn hva jeg så for meg på forhånd! Han skal jo helst ligge hele tiden på grunn av skaden, og jeg må innrømme at jeg har ganske vondt av ham. Leo er heldigvis akkurat like flink som meg til å ta vare på ham! Leo stryker på Fredrik og koser ham, det kommer tydelig frem hvor glad han er i pappaen sin. De smelter meg helt!
Håper alle sammen har hatt en god mandag! Jeg kan enda ikke fatte at vi er kommet ut i juli – Sommeren kommer til å fyke forbi, så det gjelder å nyte dagene. Stor klem ♥
I natt hadde jeg til min store overraskelse ikke mareritt, men en fantastisk drøm, og det er sjelden kost etter jeg ble gravid igjen! Jeg drømte om det perfekte øyeblikket som jeg gleder meg så uendelig mye til: Til å se guttene mine sammen, alle tre.
Drømmen var så utrolig livaktig at det er nesten skummelt å tenke tilbake på. Det jeg husker aller best er at jeg ligger i sykehussengen og at Fredrik kommer trillende bort med begge guttene våre oppe i en slik nyfødt-seng de har på sykehuset, og at Leo lå og strøk på lillebror! Herregud, husker jeg brøt helt sammen. Når jeg våknet måtte jeg høre med Fredrik for å forsikre meg om at jeg ikke hadde hulket som et lite barn mens jeg lå og sov, siden jeg husker jeg gråt ustanselig i drømmen.
Er det et øyeblikk jeg virkelig gleder meg til, så er det dette. Jeg husker det med Leo, og det er det absolutte fineste minnet jeg eier og har ♥
Åh, Fredrik fikk et herlig bilde av Leo og meg som han helt tilfeldig tok samme kvelden som vi (Les: Fredrik) hadde satt opp den nye kommoden til Leo! Litt rot og greier, men slik er det når man har barn. Hvert fall her i hus, haha!
Min bestevenninne fra Gjøvik, også fadderen til Leo, har kommet på besøk til oss her i Larvik! Så utrolig koselig å se henne igjen, vi har vært venner siden vi gikk sammen i fjerde klasse, så man kan jo trygt si at vi kjenner hverandre rimelig godt. Jeg har skrevet noe om henne her inne tidligere, og det var altså så herlig å se henne igjen!
Et bilde av Leo og bestevenninna mi, fra Leo enda var en liten baby!
MATKICK:
Ostebrød med hvitløk, cheddar og masse parmesan! Helst fra pizzarestauranten nede i gata. Fy søren!
BESTE INNKJØP:
Den nydelig badedrakten jeg viste dere tidligere i dag, og tynn lue i ull til lillebror ♥ Ull er helt klart GULL. Jeg planlegger å kjøpe flere dresser i ull til babygutten vår nå fremover, slik at han alltid har noen ekstra ulldresser på lur. Det har jeg erfart at kommer veldig godt med!
GLEDER SEG TIL:
Til alt jeg har bestilt fra ebay kommer i postkassa! Jøye meg, det er en glede hver gang jeg ser at det har kommet en ny pakke i postkassen – For jeg er like spent hver gang på hva som har kommet. For ikke å glemme til vi har fått ryddet ut av rommet til Leo, som per akkurat nå ser ut som… Eh.. Et kaos!
PÅ DENNE TIDEN I FJOR:
Hadde vi akkurat flyttet inn i leiligheten vi bor i nå, og tilstanden var nok fortsatt ganske kaotisk. Jeg var dødssliten etter flyttingen, men så lykkelig over vårt nye hjem! Gutten vår hadde akkurat rukket å bli 4 måneder gammel. Morsomt å se tilbake på!
Uff, vi har hatt en skikkelig nedtur her i dag! Fredrik startet dagen på legevakt og sykehus hvor han måtte etter å ha skadet seg, og det endte med at han nå er sykmeldt ut uken fordi han har skadet foten sin, og må ligge eller sitte hele tiden! Han er med andre ord lenket til hjemmet vårt hvert fall den neste uken, og vil ikke være i stand til å gå normalt igjen før om 3-4 uker.
Jeg synes dette er skikkelig kjipt. Det blir jo litt ekstra travelt for meg nå fremover, med tanke på at jeg må ta mesteparten av det her hjemme, og en vilter ettåring som ikke akkurat tar hensyn til at pappa går på krykker, haha! Men det skal virkelig gå fint. Jeg tenker mer på at han må sitte inne mens Leo og jeg er ute på dagtid, og at han ikke kan være med oss ut på ting. Men sånn er det bare, så får han heller bare ta det igjen når han blir ordentlig frisk igjen!
Vi skal ta veldig godt vare på Fredrik så lenge! Snille, flinke, gode pappaen til guttene mine. I stad fikk han pizza fra Domino’s og cola på senga! Det fortjener han 🙂
Jeg er kanskje gravid, men ellers er jeg som 18-åringer flest: Jeg elsker å kjøpe meg nytt til garderoben min. Alle buksene mine har sluttet å passe over magen nå, sett bort i fra kanskje to stykker – så derfor går det mye i shortser med strømpebukse, buksedresser, tunikaer, og kjoler om dagen! Sånn sett er jeg veldig glad jeg er gravid på sommeren, da har man så mye mer å velge i uten å måtte gå kald!
Det å gå gravid har jo for meg også betydd at jeg ikke alltid kan ha på meg hva jeg vil lenger! Slik er det nok for de aller fleste som er gravide også, tenker jeg! Toppene mine kan jeg bare glemme å få over magen (De blir i så fall automatisk omgjort til magetopper, og det er ikke helt meg når jeg går gravid, haha!) og det samme med 80% av klesskapet mitt. Jeg gleder meg til å kunne gå i “vanlige” klær igjen når svangerskapet er over, men det gjør selvsagt ingenting å måtte bruke gravidklær noen måneder, det er jo faktisk fryktelig komfortabelt!
Min nye badedrakt, til jeg er ferdig med svangerskapet ♥ Savner også litt å gå i høye sko, som bekkenløsning har satt en stopper for dette svangerskapet!
Jeg har med jevne mellomrom kjøpt litt nytt til meg selv i dette svangerskapet. Da både klær jeg kan bruke i svangerskapet, og klær jeg kan bruke når jeg er ferdig med å gå gravid. Jeg synes selvfølgelig det er ekstra morsomt å finne klær jeg kan bruke både nå når jeg går gravid, og i ettertid – Men det har vært litt vanskelig å få til – Så en del nye klær til jeg er ferdig med graviditeten har det selvfølgelig blitt! Det er litt morsomt å tenke på at når jeg først får brukt det så har gutten vår kommet til verden.
God søndag, forresten! Å gå gravid er ikke bare fryd og gammen, så her er jeg ganske sliten etter to nesten søvnløse netter. Slitsomme kynnere og typiske gravidplager. Kjedelig! Blir forhåpentligvis bedre når jeg får nettshoppet litt til babyen. Hehe!
Det var jo strengt tatt på tide da, var det ikke? Det bildet jeg hadde frem til i dag har jeg jo hatt siden.. Gud vet hvor lenge. Hvert fall siden i vinter, omkring januar tenker jeg. Dette bildet viste jeg dere ikke når jeg postet bildene fra gravidshooten i går, og det var selvfølgelig fordi jeg skulle bruke det som nytt toppbilde! Synes det er et koselig bilde av meg, Leo og babymagen selv om det er ganske “nakent”. Er jo slik gravidbilder skal være, så 🙂 Kommer til å ha dette helt til lille blir født i oktober, da blir det etter hvert ny fotografering med alle tre guttene mine, og DET skal bli kos, det!
Uansett! Håper dere likte det nye bildet, det har vært en herlig helg foreløpig og nå håper jeg søndagen blir like bra som resten. Kos dere masse ♥